سونوگرافی سه بعدی جنین چیست و آیا این روش امن است ؟

سونوگرافی آوا منطقه یک تهران

همان طور که می دانید در دوران بارداری چندین دوره سونوگرافی انجام می شود که تعیین جنسیت، کمرنگ ترین موضوع مهم در این سونوگرافی ها محسوب می شود. هدف این سونوگرافی ها، چک کردن سلامت جنین و رشد طبیعی آن است. گاهی اوقات در سونوگرافی های معمولی مشکلاتی مشاهده می شود که برای تعیین صحت و سقم آن ها، نیاز به انجام سونوگرافی سه بعدی در حاملگی خواهد بود. البته پیش تر نیز انجام آزمایش غربالگری در زمان خاص خود، مشکلات جنینی و ناهنجاری های احتمالی را با درصدی از خطا، مشخص خواهد کرد. در چنین موقعیتی نیز سونوگرافی سه بعدی جنین می تواند روش تکمیلی برای درک و تشخیص بهتر این ناهنجاری ها باشد.

روش سونوگرافی سه بعدی در دوران بارداری اجباری نیست. بیشتر پزشکان به پدر و مادر برای دیدن چهره جنین این روش را پیشنهاد میدهند.

این سونوگرافی روشی بی خطر و غیر تهاجمی است.

 در برخی از موارد پزشک به منظور اطمینان از سالم بودن نوزاد در رحم مادر این روش را انتخاب میکند که سونوگرافی سه بعدی را انجام دهید، به خصوص برای رد احتمال شکاف لب (یکی از نواقص زایشی بدن).

روند سونوگرافی سه بعدی مانند یک سونوگرافی معمول است اما نتایج را به صورت سه بعدی نشان می دهد. در سونوگرافی سه بعدی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از نوزاد داخل رحم استفاده می شود، هنگامی که شما یک سونوگرافی  3D انجام می دهید به شما این امکان را می دهد که تصویر نوزاد متولد نشده خود واضح تر از سونوگرافی معمول مشاهده کنید.

چه زمانی برای سونوگرافی سه بعدی مناسب است؟

  • بهترین زمان برای گرفتن سونوگرافی سه بعدی بین هفته ی 26 و هفته ی 30 حاملگی است.
  • وقتی سن جنین کمتر از هفته ی 26 در رحم مادر باشد مقدار چربی در زیر پوست جنین کم است و لذا در سونوگرافی سه بعدی، بیشتر تصویر استخوانهای صورت نمایان میشود که برای والدین چندان جذاب بنظر نمیرسد.
  • پس از 30 هفتگی نوزاد، سر نوزاد شما به ناحیه لگن نزدیک میشود. انجام سونوگرافی سه بعدی به شما یک تصویر واضح و روشن از چهره کودک نمیدهد.
  • در مواردی که جفت قدامی باشد یعنب در دیواره جلویی رحم قرار گرفته باشد باید تا هفته 28 بارداری صبر کنید تا بهترین تصویر را از نوزاد خود بگیرید.

 

سونوگرافی سه بعدی
سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی

دریافت بهترین تصویر سونوگرافی سه بعدی در دوران بارداری

چند راهنمایی برای داشتن تصویر بهتر و روشن در سونوگرافی سه بعدی:

  • همان طور که در بالا بیان شد بهترین زمان برای انجام سونوگرافی بین هفته 26 و 30 است
  • قبل از سونوگرافی سه بعدی به مقدار زیاد آب بنوشید. بهتر است این کار را یک هفته قبل از انجام سونوگراافی انجام دهید تا حجم مایع امنیوتیک اطراف جنین افزایش یابد.
  • مطمئن شویددر موقعیتی راحت به سونوگرافی سه بعدی می روید، مثانه شما باید پر باشد اما طوری نباشد که باعث آزار و اذیت شما شود، اطمینان حاصل کنید که لباسی که می پوشید راحت است و در آن لباس راحت هستید.
  • یکی از بهترین عکسها هنگامی بدست می آید که چهره نوزاد شما رو به بیرون است . در این حالت شما یک تصویر واضحی از طریق سونوگرافی سه بعدی دریافت می کنید، همچنین مهم است که مقدار کافی از مایع آمنیوتیک اطراف چهره نوزاد شما وجود داشته باشد که باعث می شود تصویر روشنتر شود.
  • ممکن است به دلیل اینکه چهره جنین پشت به دستگاه سونوگرافی باشد، نتوان تصویر آن را بوضوح مشاهده کرد.
  • همچنین اگر مادرضخامت چربی شکمی بالایی داشته باشد، چهره نوزاد خود را در سونوگرافی سه بعدی واضح نخواهد بود.
  • در نهایت اگر نتایج خوب نباشد ممکن است سونوگرافیست از شما بخواهد یک پیاده روی برای تغییر موقعیت جنین انجام دهید، اگر جواب نداد سونوگرافیست از شما می خواهد که پس از یک هفته یا موقعی که موقعیت نوزاد شما تغییر کرد به سونوگرافیست مراجعه کنید.
  • از دیگر مواردی که شما نمی توانید چهره نوزاد خود دریافت کنید موقعی است که سر به لگن نزدیک باشد، ممکن است یک تصویر به صورت برفکی ببینید که دلیل آن این است که به اندازه کافی مایع آمنیوتیک اطراف صورت وجود ندارد.

 

مزایای سونوگرافی سه بعدی چیست؟

استفاده از این تکنولوژی در بررسی ناهنجاریهای جنین اهمیت دارد.

  • در گذشته ‌در تشخیص ناهنجاری جنینی از روش آمینوسنتز (کشیدن آب اطراف جنین) استفاده می‌شد که امکان سقط جنین وجود داشت، اما امروزه با کمک این نوع سونوگرافی می‌توان بدون بروز هیچ‌گونه خطری برای جنین تا 99 درصد به تشخیص صحیح دست یافت.
  • با توجه به نتایج این سونوگرافی پزشکان می‌توانند به تصمیم گیری بهتری در خصوص ادامه بارداری یا پایان دادن به آن دست یابند.
  • همچنین بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی، از دیگر کاربردهای سونوگرافی سه بعدی است.
  • برای بررسی بهتر اختلالات آناتومیک جنین (هر گونه تغییر در اندام درونی و اندام بیرونی مشخص است).
  • تشخیص دقیق اسپاینا بیفیدا (نقایص ستون فقرات و نخاع جنین)
  • همچنین در آینده می‌توان از این روش برای تعیین اختلالات عصبی جنین و احتمال وجود فلج مغزی استفاده کرد.
    نکته مهم: این سونوگرافی بایستی در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

سونوگرافی سه بعدی این قابلیت را دارد که به دو روش انجام می شود :

  • سونوگرافی واژینال
  • سونوگرافی شکمی

تفاوت سونوگرافی سه بعدی با دوبعدی، چهاربعدی و رنگی:

با پیشرفت علم و برای تشخیص انواع بیماری و نارسایی های جنینی در دوران بارداری، آزمایش ها و سونوگرافی های زیادی انجام می شود. هر کدام از این مراحل ممکن است در موقعیت های مختلف توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تجویز شود. در نتیجه انجام تمام آن ها برای تمام مادران ضروری نیست. در ادامه به توضیح مختصری از انواع سونوگرافی های دوران بارداری می پردازیم:

  • سونوگرافی دو بعدی: در این روش امواج صوتی از رحم مادر تبدیل به تصویر می شود و روی صفحه نمایش دستگاه سونوگرافی انتقال پیدا می کند. این تصاویر سیاه و سفید هستند. در این نوع سونوگرافی صدای قلب جنین قابل شنیدن است.
  • سونوگرافی سه بعدی بارداری: تصاویر بر گرفته از این نوع سونوگرافی علاوه بر طول و عرض عمق نیز دارند. همچنین نسبت به سونوگرافی دوبعدی تصاویر از کیفیت بیشتری برخوردارند.
  • سونوگرافی چهاربعدی: در این سونوگرافی حرکات جنین مانند باز و بسته کردن چشم ها و دهان به خوبی و بدون تاخیر قابل مشاهده است. تصاویر به صورت فیلم هستند و وضوح آن نیز بسیار بالاتر رفته است.
  • سونوگرافی داپلر یا رنگی: سونوگرافی داپلر به منظور کسب اطلاعات در زمینه سلول های خونی و جریان خون جنین انجام می شود.

لزوم انجام سونوگرافی سه بعدی در حاملگی:

در سال های اخیر، بسیاری از مادران باردار که مشتاق مشاهده واضح تر صورت جنین هستند، از پزشک متخصص زنان  درخواست سونوگرافی رنگی و سه بعدی دارند. اما باید در نظر داشت که سونوگرافی سه بعدی جنین به این منظور تجویز نمی شود. در مواردی که پزشک متخصص زنان و زایمان به مورد مشکوکی در آزمایشات و سونوگرافی های قبلی برخورد کند، احتیاج به انجام آزمایشات و اقداماتی دارد تا شک خود را برطرف کند و با قطعیت بیشتری مشکل به وجود آمده را اعلام کند.

در گذشته و قبل از روی کار آمدن سونوگرافی، از آمنیوسنتر یا همان آزمایش مایع موجود در کیسه آب جنین استفاده می شود. امکان آسیب دیدن جنین در این روش بسیار زیاد بود و در بعضی موارد باعث سقط جنین می شد. امروزه پزشکان با انجام سونوگرافی سه بعدی جنین، نتایج دقیق تری نسبت به روش های گذشته کسب می کنند. علاوه بر این، انجام سونوگرافی ها خطرات احتمالی گذشته را نیز ندارد. 

در سونوگرافی سه بعدی جنین چه چیزی مشخص می شود؟

  • بررسی دقیق اندام های بیرونی و درونی
  • نمایان شدن اختلالات ژنتیکی جنین
  • اختلالات آناتومیک جنین و نمایان شدن نواقص در بافت های بدن جنین
  • مشخص شدن نقص های نخاع جنین و ستون فقرات
  • احتمال وجود فلج مغزی و اختلالات شبکه اعصاب
  • تعیین جنسیت دقیق تر جنین
  • بررسی بند ناف
  • بررسی اختلالاتی که منجر زایمان زودرس می شوند
  • مشکلات جنین در داخل رحم که منجر به سقط می شوند
  • مشکلات رحم که منجر به سقط جنین می شوند
  • بررسی وضعیت گردش خون در داخل رحم و خونریزی رحمی هنگام بارداری

گاهی اوقات بند ناف به شکلی قرار می گیرد که همچنان رویت اندام های جنین و بافت های بدن آن میسر نمی شود. اما با وجود چنین شرایطی نیز معمولا نتایج به دست آمده از سونوگرافی سه بعدی جنین دقت بالایی دارد. پس از بررسی نتایج توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، تصمیم گیری در خصوص ادامه بارداری یا قطع آن را صورت می پذیرد. البته توصیه می شود تا جایی که امکان دارد، به دلیل خطرات احتمالی که امواج صوتی در سونوگرافی سه بعدی بارداری بر روی جنین می گذارند، از انجام آن بدون دلیل و تجویز پزشک خودداری کنید.

آیا سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی  برای جنین ضرر دارد ؟

تا کنون خطر شناخته شده و اثبات شده ای در مورد سونوگرافی سه بعدی منتشر نشده است. بهتر است محض احتیاط این سونوگرافی بعد از دوران ارگانوژنز یعنی بعد از هفته 12 انجام شود.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی بارداری ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

خواندن نتایج سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی جنین

خواندن سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی جنین و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

عکس های زیبا و واضح از صورت جنین شما  و همچنین در صورت درخواست شما فیلم سونوگرافی نیز در اختیار شما عزیز و بزرگوار قرار میگیرد.

بهترین مرکز سونوگرافی برای سه بعدی و چهار بعدی جنین  در تهران

بهترین مرکز سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در شمال تهران کجاست؟

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی در مرکز سونوگرافی آوا ( خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه محوی ( روبه روی داروخانه دکتر مشهدی ) ، پلاک4 ، طبقه‌ی سوم، واحد 302 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *