سونوگرافی سه بعدی رحم چیست؟

سونوگرافی سه بعدی، سونوگرافی پیشرفته ای است، که امکان مشاهده و رویت کامل تمام اعضای داخلی بدن از جمله رحم، تخمدان ها و مثانه و را فراهم می سازد.

لذا در سونوگرافی سه بعدی پزشک متخصص می تواند تمام بیماری ها و اختلالات موجود را بررسی نماید.

در این نوع سونوگرافی، برخلاف سونوگرافی دو بعدی امکان مشاهده حجم طبیعی رحم  فراهم می شود. همچنین یک تصویر واضحی از داخل رحم در اختیار قرار می دهد و امکان مشاهده بخش های اساسی رحم را فراهم می سازد که در این تصاویر بیماری های رحمی از جمله فیبروم،پولیپ ، کیست و یا حتی اختلالات بارداری از جمله دوقلوهای بهم چسبیده قابل مشاهده است. همچنین ازاین نوع سونوگرافی، در روش های باروری مصنوعی مثل آی یو آی استفاده می شود.

سونوگرافی سه بعدی در  حوزه زنان و زایمان کاربرد های بسیاری دارد و  مادران در  دوران بارداری  می توانند با کمک سونوگرافی سه بعدی ، تصاویر دقیقی از جنین در رحم خود  به دست آورند .

سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال چه کاربردهایی دارد؟

  1. مشاهده فیبروم و توده های رحمی با استفاده از سونوگرافی سه بعدی بسیار راحت تر خواهد بود.
  2. با استفاده از این نوع سونوگرافی می توان تشخیص داد که این بیماری ها نیاز به عمل جراحی دارند یا اینکه با درمان دارویی برطرف می شوند.
  3. اگر فیبروم کاملا داخل حفره رحم قرار گرفته باشد یا اینکه بیش از 50 درصد فیبروم داخل حفره رحم باشد، می توان با استفاده از لاپاراسکوپ آن را جراحی کرده و برداشت.
  4. اگر فیبروم داخل عضله رحم باشد و حجم آن بیش از 5 سانتی متر بوده و کمتر از 50 درصد آن داخل حفره باشد، باید فیبروم را با استفاده از عمل جراحی باز برداشت.
  5. همچنین سونوگرافی سه بعدی امکان مشاهده اندازه تخمدان را فراهم می سازد، مشاهده سایز تخمدان با استفاده از سونوگرافی های معمولی امکان پذیر نیست.
  6. با استفاده از سونوگرافی سه بعدی بررسی دقیق رگ های خونی رحم امکان پذیر می باشد.

سونوگرافی سه بعدی به دو  روش انجام می شود :

  1. سونوگرافی شکمی
  2. سونوگرافی واژینال

چه موقع انجام سونوگرافی سه بعدی ترانس واژینال انجام می شود؟

کاربرد های  سونوگرافی سه بعدی واژینال عبارتند از:

  • تشخیص ناهنجاری های مادرزادی شکل رحم یا به اصطلاح پزشکی آنومالی مولرین (رحم دو شاخ، تک شاخ یا سپتوم رحمی)
  • تشخیص و تعیین خصوصیات ضایعات مرتبط با حفره داخلی رحم نظیرفیبروم های زیر مخاطی و پولیپ ها (تعیین میزان اثر فشاری و تعیین حجم اشغال شده توسط آن ها)
  • بررسی چسبندگی های داخل رحمی
  • بررسی محل دقیق دستگاه IUD در مواقعی که پیش بینی میشود محل ان نامناسب است یا در گوشت رحم فرو رفته است.

آیا سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال خطر و ضرر دارد؟

هیچ عامل خطر شناخته شده ای در ارتباط با سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال وجود ندارد. انجام سونوگرافی های واژن بر روی زنان باردار ، هم برای مادر و هم برای جنین بی خطر است. به این دلیل که در این روش تصویربرداری از تابش استفاده نمی شود. هنگامی که پروب سونوگرافی وارد واژن شما شد اغلب دردی احساس نمیشود و یا ناراحتی جزیی حس میشود. اگر در طول انجام سونوگرافی واژینال درد بیش از حد احساس کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید. پس از انجام سونوگرافی، نتیجه آن سریعا در اختیار شما قرار میگیرد و میتوانید در مورد کلیات یافته های مشاهده شده از متخصص سونوگرافی سوال کنید.

چگونه برای سونوگرافی سه بعدی رحم وسه بعدی ترانس واژینال  آماده شویم؟

اگر قرار باشد که سونوگرافی از روی شکم انجام شود باید قبل از انجام سونوگرافی  مثانه شما پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود.

 آمادگی لازم برای سونوگرافی واژینال خالی بودن مثانه است و بیمار قبل از مراجعه به اتاق سونوگرافی نیاز است مثانه خود را خالی کند.

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه تکمیلی

سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال  ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. سپس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

سونوگرافی سه بعدی ترانس واژینال بر خلاف سونوگرافی روتین شکمی که پروب سونوگرافی بر روی شکم شما قرار میگیرد، پزشک سونوگرافی پروب مخصوص و باریکی را به اندازه 5-7 سانتی متر در داخل واژن قرار میدهد.

خواندن نتایج سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال

خواندن سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی  سه بعدی رحم و سه بعدی واژینال در مرکز سونوگرافی آوا در شمال تهران ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *