واریس پا چیست؟

واریس پا چیست؟

سیستم گردش خون از سه دسته رگ تشکیل شده استسرخرگ، سیاهرگ و مویرگ که وظیفه خون‌رسانی در بدن را به عهده دارند.

سیاهرگ ها یا نام دیگر انها (وریدها) خون را از اندام‌ها و اعضای بدن به قلب بازمی‌گردانند. اگر به هر علتی برگشت خون با اختلال مواجه شود، خون در وریدها به عقب برگردد، جمع شده، به‌مرور سیاهرگ‌ها گشاد و به‌صورت رگ‌های پیچ‌خورده، برجسته و گره‌دار درمی‌آیند و دچار نارسائی می‌شوند. به این وریدهای نارسا در اصطلاح واریس گفته می‌شود.

علائم ونشانه های واریس پا:

  • رگ‌های متورم و طنابی که اغلب در اطراف مچ و ساق به چشم می‌خورد.
  • درد و سنگینی پا در انتهای روز بیشتر است و با نشستن و ایستادن طولانی تشدید می‌شود.
  • خارش معمولاً در اطراف مچ بیشتر است.
  • سوزش و مور، مور.
  • کرامپ یا درد ناگهانی عضلات ساق پا که در هنگام خواب بروز می‌کند. کوتاه‌مدت ولی آزاردهنده است.
  • پای بیمار بی‌قرار است آرامش ندارد و مکرر پاها را حرکت می‌دهد.
  • تغییر رنگ پوست که در قسمت پایین ساق و مچ واضح‌تر است.
  • ورم اطراف مچ در موارد واریس مزمن دیده می‌شود.
  • سرگیجه در واریس‌های شدید مخصوصاً در سن بالاتر عارض می‌شود طوری که وقتی بیمار از جایش بلند می‌شود دچار حالت سرگیجه می‌شود که به آن اصطلاحاً سرگیجه وضعیتی گفته می‌شود.

تشخیص واریس پا:

پزشک در مرحله اول به معاینه فیزیکی بیمار می پردازد  و حالت رگ های واریسی را معاینه می کند. بعضی اوقات جهت تشخیص بهتر احتیاج به انجام تست های زیر می باشد:

واریس پا
  • سونوگرافی داپلر در این متد از اولتراسوند (امواج فراصوت) جهت ارزیابی جریان خون و فشار خون به کار گرفته می شود. روشی بسیار دقیق ، کاربری و در دسترس است. در این روش ورید های سطحی و  عمقی و دریچه های وریدی بررسی میشوند و میزان و شدت نارسایی انها تعیین میشود. این سونوگرافی از نوع رنگی یا کالر داپلر است و مدت زمان انجام ان بسته به شدت بیماری شما حدودا 15-30 دقیقه است. این سونوگرافی نیاز به دقت و حوصله کافی توسط پزشک انجام دهنده دارد و در دو مرحله بصورت خوابیده و ایستاده انجام میشود.
  • اسکن دو طرفه این روش هم مانند سونوگرافی داپلر است ولی دقت  بیشتری دارد و وجود لخته های خون در رگ های عمیق تر را مورد پردازش قرار می دهد.
  • سونوگرام با عنایت به نواحی صدمه دیده احتمال دارد از ونوگرام جهت  معاینه دقیق رگ های خونی به کار گرفته شود، در این روش با استفاده از اشعه ایکس وریدها ارزیابی می گردند.

این سه روش به پزشک کمک می کند تا دلیل مشخصی از تورم را به او بگوید  و اطمینان حاصل نماید که درد و تورم پا ناشی از عواملی مثل  لخته شدن خون یا انسداد به وجود نیامده است.

نکته:  آزمایش خون برای تشخیص واریس کارساز نخواهد بود.

بهترین راه درمان واریس پا

جوراب تنگ واریس اولین پیشنهاد است برای کنترل واریس پا، اما در صورت عدم موفقیت سایر روشها به کار گرفته می شود. برای درمان واریس راه های درمانی وجود دارد که عبارتند از :

  • درمان واریس با لیزر
  • اسکلروتراپی
  • روش های کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر
  • ·         فلبکتومی آمبلیوپاتی
  • انعقاد بالا و تخلیه رگ
  • جراحی ورید آندوسکوپی

 

فاکتورهایی که احتمال ابتلا بیماری واریس  را بالا می‌برد

بعضی از دلایل زمینه‌ ای که موجب بروز این بیماری میشوند عبارتند از :

·       ابتلا به واریس با تغییرات هورمونی

تغییراتی مانند بارداری و یائسگی. طبق مطالعات زنان به علت تأثیرات هورمونی، بیشتر  از مردان در معرض  ابتلا به واریس هستند. دانشمندان بر این عقیده‌اند، که هورمون‌های غالب زنان باعث رها شدن مکرر رگ‌ها شده و احتمال نشت خون را، مخصوصاً در ایام بارداری، بلوغ، مصرف قرص‌های ضد بارداری یا در ایام نزدیک به یائسگی افزایش می‌دهد. زنان باردار همچنین مقدار زیادی خون برای پشتیبانی از جنین در حال رشد تولید می‌کنند، به همین دلیل در ایام بارداری برای نیروی جاذبه و فشار کودک غلبه کنند، احتمال نشت خون در پاها یا نزدیک به شکم آن ها بیشتر است.

·       افزایش وزن و ابتلا به واریس پا

هنگامی که وزن شخص افزایش مییابد ، اگر التهاب بدن وی افزایش یابد، امکان کُند شدن جریان خون وجود دارد، به علاوه وقتی وزن شخص افزایش مییابد ورید ها برای رساندن خون به سرتاسر بدن، تحت فشار بیشتری قرار میگیرند .

·       اختلالات ساختاری یا ژنتیک

جنسیت و عوامل زنتیکی در ابتلا به واریس بسیار تاثیرگذار هستند. همانطور که می دانید ابتلا به واریس در زنان شایع تر است نسبت به مردان.

·       وریدهای ملتهب یا لخته‌های خونی داخل ورید

جراحت‌های وریدی، بیماری قلبی یا وجود مانعی در رگ که مانع از جریان طبیعی خون شود.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی واریس پا، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی واریس پا و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای واریس در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی واریس پا در مرکز سونوگرافی آوا ( خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه محوی ( روبه روی داروخانه دکتر مشهدی ) ، پلاک4 ، طبقه‌ی سوم، واحد 302 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *