هیدروسالپنکس یا تورم لوله های رحم چیست؟

هیدورسالپنکس یا تورم لوله های رحمی

هیدزوسالپنکس به تورم و افزایش قطر لوله های رحمی (فالوپ) گفته میشود.

 در حالت عادی لوله های فالوپ بسیار نازک هستند به طوری که در سونوگرافی قابل رویت نیستند و در عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی) هم به باریکی یک رشته دیده میشوند.

حالا اگر لوله ها قطور و گشاد بشوند اصطلاحا به آن هیدروسالپنک گفته میشود. در این حالت لولهها به صورت متسع شده در سونوگرافی و هیستروسالپنگوگرافی رویت میشوند .

مهم ترین دلیل ایجاد هیدروسالپنکس وجود عفونت رحمی و لوله ای است.

در این مقاله به دلایل ایجاد هیدروسالپنکس و علایم آن می پردازیم.

علائم هیدروسالپنکس:

بیماری هیدروسالپنکس گاهی ممکن است با علامت و گاهی بدون علامت ظاهر شود. در مواقعی که این بیماری بدون علامت است تنها زمانی افراد متوجه بیماری خود می شوند که قصد بارداری داشته باشند. در حالت کلی علائم بیماری با توجه به شرایط فرد متفاوت می باشد. اما علائم معمول این بیماری عبارت است از:

  • درد در ناحیه شکم و لگن
  • ترشح غیر طبیعی واژن

علل ایجاد هیدروسالپنکس

به طور معمول بیماری هیدروسالپنکس ناشی از عفونت های واژن طولانی مدت بدون درمان می باشد. عارضه هایی همانند سابقه پارگی آپاندیس، بیماری آندومتریوز و عفونت های جنسی از عواملی هستند که می توانند منجر به ابتلا عفونت در افراد شود که اگر این عارضه درمان نشود خود می تواند زمینه ساز بروز بیماری همچون هیدروسالپنکس شود که در نهایت منجر به انسداد لوله های فالوپ و مشکلات باروری در افراد شود.

علت مهم دیگر وجود چسبندگی لگنی در مواردی مانند بیماری اندومتریوز و سابقه جراحی در لگن است که در این حالت حرکات لوله ای و  تخلیه آنها به دلیل چسبندگی مختل شده و سبب ایجاد هیدروسالپنکس می شود.

عوامل خطر ساز و ابتلا به بیماری هیدروسالپنکس چیست؟

عواملی بسیار و متعددی وجود دارد که می تواند زمینه ساز بروز بیماری هیدروسالپنکس شود اما شایعترین عوامل عبارت است از: عفونت های جنسی، پاره شدن آپاندیس، آندومتریوز، سابقه اعمال جراحی شکم و بیماری های التهابی لگن می باشد.

چه چیزی باعث عفونت لوله های رحم می شود و چه کسانی در معرض خطر هستند؟

عفونت لوله های رحم یا به اصطلاح پزشکی سالپنژیت معمولاً در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد شده از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می کند. افراد زیردر معرض خطر بیشتری هستند:

  • افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند.
  • افرادی که دارای شریک جنسی متعدد هستند.

در موارد نادر، عفونت های شکمی مانند آپاندیسیت می تواند باعث سالپنژیت شود.

چگونه عفونت لوله های رحم تشخیص داده می شود؟

اگر فرد علائم عفونت لوله های رحم را که ذکر شده است داشته باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا خطر عوارض را کاهش دهد. پس از ارزیابی علائم و بررسی سابقه پزشکی، پزشک معاینه فیزیکی را برای یافتن مناطق حساس و تورم انجام می دهد. همچنین پزشک آزمایشات زیر را برای کمک به تشخیص انجام می دهد:

  • آزمایش خون و ادرار:  این آزمایشات نشانگرهای عفونت را بررسی می کنند.
  • آزمایش سواب واژن و دهانه رحم  (پاپ اسمیر): این نوع عفونت باکتریایی را  تعیین می کند.
  • سونوگرافی از طریق واژن یا شکم:  این آزمایشات تصویربرداری لوله های فالوپ ( لوله های رحم ) و سایر نواحی دستگاه تناسلی فرد را بررسی می کنند.

چه گزینه هایی برای درمان عفونت لوله های رحمی در دسترس است؟

پزشک برای از بین بردن عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک های خوراکی یا داخل وریدی تجویز می کند. شرکای جنسی فرد نیز به آنتی بیوتیک نیاز خواهند داشت. فرد بیمار باید آنها را تشویق کند تا از نظر بیماریهای مقاربتی آزمایش شوند.

  • اگر عفونت باعث ایجاد آبسه شده باشد، پزشک برای تخلیه آن جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهد.
  • اگر عفونت باعث ایجاد زخم یا چسبندگی شده است، پزشک جراحی را برای برداشتن مناطق آسیب دیده توصیه می کند. اگر فرد می خواهد بعداً باردار شود، پزشک به احتمال زیاد جراحی را توصیه می کند.
  • اگر لوله های رحم فرد پر از مایع باشد، پزشک جراحی را برای تخلیه مایع یا برداشتن ناحیه پر از مایع انجام می دهد

تشخیص بیماری هیدروسالپنکس

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد اما به دلیل ظریف و کوچک بودن لوله های رحمی یا فالوپ می توان بطریق سونوگرافی یا اشعه ایکس به منظور تشخیص دقیق تر استفاده شود. در ادامه به روش های که به تشخیص بیماری هیدروسالپنکس کمک می نمایید می پردازیم.

سونوگرافی واژینال:

سونوگرافی وازینال توسط یک پروب که در داخل وازن قرار داده میشود انجام میشود. روش بسیار دقیق بدون درد و کم هزینه برای تشخیص هیدروسالپنکس است. بویژه اگر از قابلیت سه بعدی استفاده شود تصلویر دقیق تری به دست خواهد آمد.

سونوگرافیsis:

در این روش تشخیصی با استفاده از یک پروب بسیار باریک وارد واژن شده و در ابتدا با کمک مایعی لوله های رحمی پر می شود تا لوله ها بزرگتر شده و تشخیص بهتر انجام گیرد و در نهایت تشخیص با کمک سونوگرافی صورت می گیرد.

سونوگرافی یک روش تشخیصی کاملا بدون درد و عارضه است که به کمک آن می توان به ارزیابی تخمدان، رحم و لوله های رحمی پرداخت.

هیستروسالپینگوگرافی (HCG)

هیستروسالپینگوگرافی یک روش تشخیصی است که با کمک اشعه ایکس انجام می شود. طول مدت زمان انجام این روش تشخیص حدود ده دقیقه خواهد بود و زمان مناسب آن هفته دوم پس از سیکل قاعدگی می باشد.

به طور معمول در روش تشخیصی هیستروسالپینگوگرافی با تزریق مقدار بسیار کمی رنگ به لوله های فالوپ انجام می شود. بدین صورت که در ابتدا رنگ به لوله ها تزریق سپس با کمک اشعه ایکس تصویری از تخمدان و لوله ها گرفته می شود. در صورتی که لوله های رحمی باز باشد رنگ به داخل شکم وارد می شود اما اگر بسته باشد لوله ها بزرگ تر شده و انسداد آن به صورت کامل در تصویر قابل تشخیص خواهد بود.

هیدروسالپنکس و ناباروری:

در صورتی که به بیماری هیدروسالپنکس مبتلا شده باشید لوله های با مایع مسدود می شود که همین امر موجب می شود تا تخمک نتواند از داخل لوله ها عبور نمایید و منجر به تورم و در نهایت سبب ناباروری می گردد.

در مواردی که تنها یکی از لوله های فالوپ بسته شده باشد، بارداری امکان خواهد داشت زیرا تخمک قادر خواهد بود از تخمدان سمت مقابل به لوله فالوپ سالم منتقل شود.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی رحم و تخمدان  ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی رحم و تخمدان و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای رحم و تخمدان در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی رحم و تخمدان در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *