فولیکول غالب چیست؟ و زمان تخمک گذاری چه موقع میباشد؟

فولیکول غالب چیست؟

هنگامی که یک دختر متولد می‌شود، تخمدان‌هایش حاوی میلیون‌ها تخمک نابالغ است. به طور معمول در هر ماه تنها یک تخمک، بالغ و رها می‌شود. هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، ۱۲ تا ۲۴ ساعت پیش از لقاح احتمالی، می‌تواند زنده بماند. هر تخمکی که لقاح پیدا نمی‌کند، بوسیله پوشش رحم جذب می‌شود.
تخمک‌گذاری می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند استرس، اضطراب، بیماری، یا به هم خوردن روال معمول زندگی تغییر کند.
تخمک‌گذاری ممکن است باعث احساس درد، حساسیت یا سوزش در تخمدان‌ها یا اطراف آنها شود.
هر ماه داخل تخمدان تعدادی از تخمک ها شروع به رشد می کنند. این تخمک ها توسط حبابی از مایع احاطه می شوند که در این حالت به آنها فولیکول گفته می شود و تحت اثر هورمون محرکه فولیکولی شروع به رشد می کنند.
هر ماه حدود 20 تخمک این مراحل را آغاز می کنند، اما تنها یک فولیکول که بعنوان فولیکول غالب نامگذاری می شود، کاملاً رسیده شده و تخمک گذاری می کند. دیگر فولیکول ها چروکیده شده و تخمک های درون آنها ناپدید می شود.

اندازه طبیعی فولیکول برای بارداری چقدر است؟

فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود 18 تا 24 میلی متر قطر دارد. در سیکل منظم، فولیکول‌های مختلفی بزرگ و بالغ می‌شوند اما تنها یک فولیکول می‌تواند پروسه بالغ شدن را در هر ماه کامل کند.

نقش فولیکول‌ها در چرخه قاعدگی چیست؟

برای دانستن نقش فولیکول‌ها در چرخه قاعدگی باید مراحل قاعدگی را بشناسیم. هر دوره قاعدگی به دو مرحله تقسیم می‌شود.

فاز فولیکولار

فاز  لوتئال

فاز فولیکولار چیست؟

فاز فولیکولار (Follicular Phase) در مدت کوتاهی بعد از دوره پریود (قاعدگی) اتفاق میفتد و تا حدود هم با قاعدگی هم‌زمانی دارد. یعنی درست از روز اول پریود، آغاز می‌شود ، در انتهای این فاز ،تخمک بالغ که توانسته رشد کاملی داشته باشد، از فولیکول غالب، آزاد شده و باقی فولیکول‌ها جذب بدن می‌شوند. فاز فولیکولار، تقریباً ۱۶ روز ادامه پیدا می‌کند اما ممکن است با توجه به سیکل‌های قاعدگی متفاوت در زنان، کمتر یا بیشتر از این هم بشود. در واقع طول مدت این مرحله، به زمانی که تخمک برای بالغ شدن نیاز دارد، بستگی دارد. فاز فولیکولار با شروع تخمک‌گذاری پایان خواهد یافت.

فاز لوتئال چیست؟

فاز لوتئال (Luteal Phase) مرحله بعد از فولیکولار است. این مرحله از زمانی آغاز می‌شود که تخمک آزاد شده، به سمت انتهای لوله فالوپ حرکت می‌کند. در این مرحله در صورت وجود اسپرم در لوله رحم، ممکن است لقاح صورت بگیرد. در این صورت، فولیکولی که این تخمک را آزاد کرده، تبدیل به یک کیسه خالی می‌شود که کم‌کم تبدیل به جسم زرد می‌شود. این جسم زرد دارای هورمون پروژسترون و استروژن است. وجود پروژسترون و آزاد شدن آن از جسم زرد، باعث ضخیم شدن لایه‌های داخلی رحم می‌شود که در صورت بارور شدن تخمک، آن را در خود بگیرد.

فاز لوتئال، بین ۱۱ تا ۱۷ روز طول می‌کشد. این دوره باتوجه‌به شرایط مختلف در زنان، می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این هم باشد. با شروع دوره پریود بعدی، فاز لوتئال نیز پایان خواهد پذیرفت.

فولیکول چه نقشی در درمان‌های باروری دارد؟

اهمیت دانستن تعداد فولیکول‌ها و اندازه آن‌ها، در درمان‌های باروری بسیار مهم است. اما صرف دانستن یک عدد، نشان‌دهنده وضعیت باروری فرد نیست. تعداد زیاد فولیکول‌ها یا عدم وجود فولیکول در تخمدان، و نقش هریک در باروری، مواردی است که توسط پزشک بررسی می‌شود.

معمولاً با بالارفتن سن، و باتوجه‌به سبک زندگی، کیفیت تخمک‌های آزاد شده تغییر می‌کند. معمولاً بعد از ۳۵ سالگی، روند آزاد شدن تخمک و باروری کمی با مشکل روبرو می‌شود. به همین جهت گاهی افراد به سراغ روش‌های باروری مختلف می‌روند.

پزشک تعداد و کیفیت فولیکول‌ها را از طریق سونوگرافی پیگیری می‌کند. درمان‌های مختلف باروری هرکدام به نوع و تعداد خاصی از فولیکول‌ها نیاز دارند.

در بررسی سونوگرافی شکل و تعداد دقیق فولیکول ها و زمان تقریبی آزاد شدن فولیکولها ارزیابی می شود.

سونوگرافی میتواند به روش ترانس واژینال و یا ترانس ابدومینال صورت پذیرد.

برای دانستن دقیق تعداد فولیکول ها  و ذخیره تخمدانی خود انجام سونوگرافی کمک کننده است.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی روز سوم قاعدگی برای ارزیابی کلیه فولیکول ها و در مید سیکل ( روز 10 الی 16 قاعدگی)  برای ارزیابی فولیکول غالب میباشد.

چگونه برای سونوگرافی رحم و بررسی فولیول غالب آماده شویم؟

قبل از انجام سونوگرافی رحم و بررسی فولیکول غالب ، مثانه شما باید پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود.

سونوگرافی رحم و بررسی فولیکول چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی رحم و فولیکول غالب، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی رحم و فولیکول غالب در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی رحم و بررسی فولیکول

خواندن سونوگرافی رحم و بررسی فولیکول غالب  و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی رحم و فولیول غالب به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای بررسی فولیکول و سونوگرافی رحم و ضمائم و ترانس واژینال در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی رحم و بررسی فولیکول در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی ترانس واژینال – آندومتریوزیس – رحم و تخمدان ها و ضمائم بررسی فولیکول و فیبروم در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ،بیمه سامان، بیمه سینا و بیمه رازی ، ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *