طبقه بندی فیبروم ( FIGO یا فیگوی میومها ) چیست ؟

طبقه بندی فیبروم ( FIGO  یا فیگوی میومها ) چیست ؟

تقسیم بندی فضای رحم

فوندوس (Fundus): قسمتی از رحم که بالاتر از محل ورود لوله‌های رحمی قرار می‌گیرد.

جسم رحم (Body): این فضا میان فوندوس و ایسموس قرار می‌گیرد.

گردن رحم (Cervix): فضایی دوکی شکل می‌باشد. حفره ی گردن رحم را کانال سرویکال میگویند که از طریق سوراخ داخلی (Internal Os) با حفره ی رحم و از طریق سوراخ خارجی (External Os ) با حفره  واژن در ارتباط است.

طبقه‌بندی فیبروم به محل قرارگیری آن در رحم بستگی دارد. چهار نوع اصلی فیبروم عبارت‌اند از:

  1. فیبروم­های اینترامورال ( داخل دیواره عضله رحم ) شایع ترین فیبروم ها
  2. فیبروم ساب موکوزال یا زیر مخاطی
  3. فیبروم ساب سروزال که به سمت بیرون رحم رشد میکنند
  4. فیبروم خارج رحمی  یا ساب موکوزال پدانکوله که فیبروم­های موکوزال با پایه ه­ای آویزان شده  ( دارای ساقه که به رحم متصل است)

نکته: دو نوع فیبروم مهم وجود دارد. اولین نوع، فیبروم های داخل حفره رحم یا ساب موکوزال است که عوارضی نظیر خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی بین موعد پریود ها و نیز ناباروری دارند. حتما باید این نوع میوم با روش نوین هیستروسکوپی جراحی شوند.

نوع دوم فیبروم های با رشد سریع  هستند که احتمال تبدیل به سارکوم را دارند. در این نوع قطعا درمان جراحی لازم است.

فیگوی فیبروم

کاربرد سونوگرافی در تشخیص میوم سونوگرافی ترانس ابدومینال و ترانس واژینال، به عنوان روش های در دسترس، مقرون به صرفه و بدون نیاز به اشعه X ،به عنوان نخستین اقدام برای ارزیابی میوم ها بکار می روند.

گرچه سونوگرافی واژینال بعنوان خط اول تشخیص مطرح است؛ اما به دلیل محدودیت آن در تشخیص میوم های بزرگ و پایه دار، سونوگرافی ابدومینال همراه با سونوگرافی واژینال به منظور بررسی میوم ها توصیه میگرد.  

میوم ها بر اساس تعداد، اندازه و محل آنها در رحم، دارای طیف گسترده ای از نماهای متفاوت تصویربرداری هستند. به هنگام سونوگرافی، میوم ها معمول بصورت توده های هایپواکو نسبت به میومتر احاطه کننده خود دیده میشوند و با حدود واضح از میومتر قابل افتراق هستند. درصورت وجود تغییراتی ازجمله افزایش بافت فیبروزی، دژنراسیون و کلسیفیکاسیون در فیبروم، اکوی آن هتروژن می گردد.

فیبروم های نوع ساب سروزال درصورت پایه دار بودن ممکن است در نگاه اول با توده های آدنکس اشتباه گرفته شوند. اما با بررسی دقیق و مشاهده بافت ارتباط دهنده و یا پایه عروقی در حدفاصل رحم و توده آدنکس که مربوط به پایه فیبروم است، تشخیص میوم پدانکوله مطرح میگردد. افزودن تکنیک سه بعدی به سونوگرافی ترانس واژینال سبب افزایش دقت در تضمین محل دقیق میوم، سایز و ارتباط آن با آندومتر و میومتر می شود، که این اطلاعات در انتخاب روش درمان، بویژه در بیماران تحت درمان نازائی، بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از سونوگرافی کالر داپلر در بررسی خونرسانی فیبروم ها و پاسخ آنها به درمان کمک کننده است. درکل، میوم های دارای خونرسانی بیشتر، زودتر و بهتر از فیبرومهای کم عروق به درمان پاسخ میدهند. استفاده از داپلر رنگی، در افتراق میوم از پولیپ نیز کمک کننده است. از مشخصات میوم در بررسی با داپلر میتوان عروق متعدد پخش شده در فیبروم را ذکر کرد؛ اما در پولیپ الگوی یک رگ منفرد (vessel-single) رویت میشود.

کاربرد هیستروسونوگرافی :  هیستروسونوگرافی به عنوان روشی بسیار دقیق برای توصیف میومهای دارای اثر فشاری بر آندومتر، خصوصا شناسایی محل دقیق میوم و ارتباط آن با حفره آندومتر، به کار گرفته می شود . در بررسی هیستروسونوگرافی، میومهای با قطر کوچکتر از یک سانتی متر، می توانند نمای هیپراکو داشته باشند و ممکن است نمای پولیپ را تقلید کنند. موقعیت لایه های آندومتر، کلید تمایز پولیپ از میوم است. درصورت وجود فیبروم ساب موکوزال، یک لایه آندومتر اکوژن صاف روی سطح میوم قرار می گیرد درحالیکه در پولیپ ها، لایه آندومتر زیر پایه پولیپ قرار میگیرد.  به کمک هیستروسونوگرافی سه بعدی می توان اطلاعات مستقیمی از موقعیت، اندازه دقیق، عمق و گسترش ضایعه بداخل میومتر، بدست آورد. همچنین تعیین میزان و درصد دست اندازی میوم ها به داخل حفره رحم به کمک تکنیک سه بعدی با دقت بالا امکان پذیر است. لذا جهت تصمیم گیری مناسب برای انجام میومکتومی، توصیه می شود قبل از جراحی، هیستروسونوگرافی انجام شود.

هیستروسونوگرافی SIS چگونه انجام میگردد؟

هنگامی که زمان شروع عمل است ، شما روی میز معاینه دراز خواهید کشید و زانوها را خم می کنید.. پزشک شما پروب سونوگرافی را با کاندوم و ژل روان کننده پوشانده و سپس آن را درون واژن شما قرار می دهد.

اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از هرگونه حساسیت به لاتکس آگاه است ، به طوری که در صورت لزوم از یک پوشش پروب بدون لاتکس استفاده شود. ممکن است احساس فشارایجاد شود. این احساس شبیه به فشاری است که هنگام پاپ اسمیر احساس می شود وقتی پزشک شما یک اسپکولوم را در واژن شما وارد می کند.

هنگامی که مبدل در داخل واژن شما است ، امواج صوتی اندامهای داخلی شما را نمایان می کنند و تصاویر داخل لگن شما را به مانیتور منتقل می کنند.و عکس های رنگی از رحم (هیستروسونوگرافی) تکنسین یا پزشک سپس مبدل را به آرامی در حالی که هنوز در بدن شماست چرخانده است. این تصویری جامع از اندام شما ارائه می دهد.

سونوگرافی رحم و ضمائم چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی رحم و ضمائم بررسی فیبرومهای رحمی، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی هیستروسونوگرافی SIS و ترانس واژینال رحم و ضمائم

خواندن سونوگرافی   هیستروسونوگرافی SIS و ترانس واژینال رحم و ضمائم بررسی فیبرومهای رحمی و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای هیستروسونوگرافی SIS و ترانس واژینال رحم و ضمائم  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی هیستروسونوگرافی SIS و ترانس واژینال رحم و ضمائم بررسی فیبرومهای رحمی در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *