سونوگرافی ان تی NT چیست؟

سونوگرافی ان تی NT و تعیین جنسیت همزمان:

سونوگرافی ان تی NT (غربالگری مرحله اول) بین هفته های 11 تا 13 بارداری انجام می شود. در سونوگرافی ان تی NT ، با اندازه گیری چین پشت گردن ( فضای شفاف پشت گردن ) و استخوان بینی NB ریسک ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی بررسی می شود . ضخامت بیش از حد نرمال در این ناحیه از اولین نشانه های نقایص مادرزادی ژنتیکی مانند سندرم داون و یا اختلالات قلبی  است .      

نتایج آزمایش و سونوگرافی غربالگری سه ماهه اول بارداری ، معمولا مشخص می کند مادر باردار در کدامیک از گروه های پرخطر یا کم خطر قرار دارد . چنانچه مادر بارداری در گروه پر خطر باشد ، پزشک سریعا درخواست آزمایشات تشخیصی تکمیلی از جمله بررسی ژنتیکی  میکند  .

در سونوگرافی ان تی NT چه مواردی ارزیابی میشود؟

 در سونوگرافی ان تی NT علاوه بر اندازه گیری چین پشت گردن ( فضای شفاف پشت گردن ) و استخوان بینی NB ، مغز ، چشم ها ، کام سخت ، دست و پا ، معده ، مثانه ، جدار شکم ، شریانهای بند ناف و قلب جنین نیز بررسی میشود. همچنین محل جفت ، طول دهانه رحم ( سرویکس ) و فشار شریانهای رحمی مادر نیز ارزیابی میشوند.

سونوگرافی آوا

آیا جنسیت جنین در سونوگرافی ان تی NT قابل تعیین میباشد؟

در مرکز سونوگرافی آوا این امکان برای مادران باردار وجود دارد تا از جنسیت جنین خود در هفته 12 بارداری با درصد 90% مطلع شوند.

غربالگری سه ماه اول بارداری:

نا هنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از اختلالات ژنتیکی می‌تواند در اوایل بارداری با استفاده از تکنیک‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی شناسایی شود. آزمایش‌هایی که در سه ماهۀ اول بارداری برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین انجام می‌شود شامل آزمایش‌های غربالگری و آزمایش تشخیصی است. هدف این آزمایش‌ها تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین است. در این مطلب می‌توانید با جزئیات آزمایش‌های غربالگری و آزمایش تشخیصی در سه ماهۀ اول بارداری بیشتر آشنا شوید.

سونوگرافی ان تی و آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول بارداری که اغلب به طور همزمان انجام می‌شود، غربالگری سه ماهۀ اول بارداری نام دارد. آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول معمولاً بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ انجام می‌شود. غربالگری سه ماهۀ اول این امکان را برای مادر به وجود می‌آورد که هرچه زود‏تر نسبت به مشکلات احتمالی آگاه شود. آزمایش‌های غربالگری تنها ریسک ابتلای جنین به یک اختلال کروموزومی یا ژنتیکی را مشخص می‌کند و به هیچ عنوان به معنی وجود قطعی اختلال نیست.

دلیل انجام غربالگری سه ماهه اول:

غربالگری سه ماهه اول برای ارزیابی خطر بارداری جنین با سندرم‌هایی نظیر داون، ادوارد و پاتو انجام می‌شود. سندروم داون که به دلیل وجود یک کروموزوم ۲۱ اضافی بروز می‌کند باعث اختلالات همیشگی در رشد ذهنی، اجتماعی و نیز مشکلات فیزیکی می شود

در سندرم ادوارد سه کپی از کروموزوم ۱۸ به جنین منتقل می‌شود و مانند سندرم داون با سن بالای مادر ارتباط مستقیم دارد این بیماری بسیار کشنده است و معمولاً باعث مرگ نوزادان قبل از یک سالگی می‌شود.

سندروم پاتو به دلیل تریزومی در کروموزوم ۱۳ اتفاق می‌افتد. این بیماری کروموزومی همراه با ناتوانی ذهنی شدید و آنومالی‌های فیزیکی در بسیاری بخش‌های بدن می‌باشد. به دلیل شدت و تعدد علائم، تنها ۵ تا ۱۰درصد از نوزادان مبتلا بعد از یک سالگی زنده می‌مانند.

از آنجا که غربالگری سه ماهه اول بارداری زودتر از سایر آزمایش‌های قبل از تولد انجام می‌شود، فرد زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری درباره تست‌های تشخیصی بیشتر، دوره بارداری، درمان و مدیریت در طول و پس از زایمان را دارد.

سایر آزمایش‌های غربالگری را می‌توان دیرتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری انجام داد. یک نمونه از این آزمایش‌ها، آزمایش خون چهارگانه است که معمولاً بین هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود. آزمایش چهارگانه می‌تواند خطر حمل جنین با سندرم داون و نیز نقص‌های لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را ارزیابی کند.

خطرهای احتمالی انجام آزمایش:

غربالگری سه ماهه اول و ان تی NT و NB یک سونوگرافی معمول غربالگری دوران بارداری است که از روی شکم انجام شده و هیچ‌گونه خطر سقط ندارد، غیرتهاجمی است و برای بارداری هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چه کسانی به آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری احتیاج دارند؟

گاهی چنين تصور مي شود که داشتن فرزند سالم و یا نداشتن سابقه بروز اختلال های کروموزومی در خانواده ضامن تندرستی جنین هست. در حالیکه اختلال های کروموزومی می توانند ناشی از جهش ها بوده و بطور اتفاقی در هر شخصی رخ دهند. بنابراین انجام آزمایشات غربالگری به تمامی خانم های باردار سفارش ميشود .

زمان انجام تست غربالگری مرحله اول:

زمان انجام این تست از 11 هفته و صفر روز و طول جنین CRL = 45mm  لغایت 13 هفته و 6 روز طول جنین CRL = 84mm میباشد

آیا براي غربالگری باید ناشتا بود:

براي تست غربالگری سه ماهه اول که حاوی ازمایش خون و سونوگرافی هست، نیازی به ناشتا بودن نیست و زنان باردار در هر ساعتی از شبانه روز میتوانند این تست را انجام دهند.

آمادگیهای لازم:

فرد نیاز به انجام اقدام خاصی پیش از غربالگری سه ماهه اول ندارد و هم‌چنین ممنوعیت غذایی برای انجام این آزمایش وجود ندارد. بهتر است برای انجام سونوگرافی ان تی NT  و NB نوشیدنی شیرین ( در صورت عدم ابتلا به دیابت) همراه خود داشته باشید.

چگونه برای سونوگرافی ان تی NT و NB و غربالگری مرحله اول آماده شویم؟

قبل از انجام سونوگرافی  مثانه شما باید نیمه پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود.

سونوگرافی ان تی NT و NB و غربالگری مرحله اول چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی ان تی NT و NB و غربالگری مرحله اول، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

انجام سونوگرافی ان تی NT و NB ( غربالگری مرحله اول) چقدر طول میکشد؟

مدت زمان سونوگرافی ان تی NT بین 15 دقیقه  تا 30 دقیقه میباشد. در صورتیکه جنین در سیکل خواب باشد و تحرک لازم و پوزیشن مخصوص را نداشته باشد ممکن است این مدت زمان اضافه شود و یا نیاز باشد مادر باردار چند بار اتاق سونوگرافی را ترک کرده و دوباره مراجعه کند. اگر مدت زمان انجام سونوگرافی NT طولانی شد نگران نشوید و این امر طبیعی است و به معنی اختلال در جنین شما نمیباشد.

خواندن نتایج سونوگرافی NT و NB و غربالگری مرحله اول

خواندن سونوگرافی NT و NB و غربالگری مرحله اول  و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

بر اساس میزان ان تی NT و طول جنین شما پزشک رادیولوژیست با استفاده از جداول استاندارد،توصیه های لازم برای نوع آزمایش غربالگری را به شما میکند.

معمولا ان تی NT نرمال بین عدد یک و دو میباشد و اعداد بالای 3 و 5/3 افزایش یافته تلقی میشوند. موراد بین دو و سه ریسک بینابینی دارند و با توجه به سن جنین و سایر فاکتورها ، متخصص زنان و پریناتولوژی بررسی های بیشتر و آزمایشات لازم را برای مادر باردار درخواست میکند.

اگر میزان ان تی NT در محدوده نرمال باشد، انجام تست غربالگری معمول کافی است ، در صورتیکه میزان NT افزایش یافته باشد انجام تستهای ژنتیکی و اکوکاردیوگرافی قلب به شما پیشنهاد میشود.

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای انجام سونوگرافی ان تی  NT و NB و غربالگری مرحله اول  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی ان تی NT و NB و غربالگری مرحله اول در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی ان تی NT و NB و غربالگری مرحله اول در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *