سقط فراموش شده

سقط فراموش  شده چیست؟

سقط فراموش شده، سقطی است که در آن جنین شکل نگرفته و یا مرده است (بارداری پوچ  یا مرگ جنین) اما جفت و بافت جنین بدون ظهور علایم سقط هنوز در رحم وجود دارد. سقط فراموش شده گاهی به عنوان یک سقط جنین “ساکت یا بی صدا” نیز خوانده می شود. به این دلیل به این نوع از سقط جنین، سقط فراموش شده می گویند که در این نوع سقط علائم خونریزی و دل درد که در انواع دیگر سقط جنین شایع است، وجود ندارد. این مساله می تواند سبب بروز مشکلاتی گردد، زیرا باقی ماندن محصولات بارداری متوقف شده به مدت طولانی در رحم ممکن است با ضررهایی همراه باشد. سقط جنین به دفع خودبخودی محصول حاملگی قبل از هفته 20 بارداری اطلاق می شود. بر طبق آمار حدود 15 تا 20% از حاملگی ها منجر به سقط جنین می شود. سقط جنین فراموش شده نیز یک سقط جنین اختیاری و عمدی نیست و جزو سقط جنین خود به خودی محسوب می گردد.

علائم بالینی سقط فراموش شده چیست؟

علائم سقط می تواند بسته به مرحله حاملگی متفاوت باشد. در بعضی از موارد سقط ان قدر زود اتفاق می افتد که شما حتی نمی دانید باردار هستید.

از لحاظ آماری بیشتر سقط های جنین قبل از هفته 12 بارداری رخ می دهند. بعضی از نشانه های سقط جنین خود به خودی شامل موارد زیر است:

• به طور معمول هیچ علامتی در سقط جنین فراموش شده وجود ندارد اما گاهی ممکن است ترشح قهوه ای رنگ واژینال وجود داشته باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که علائم اولیه بارداری مانند تهوع و درد پستان کاهش یافته یا از بین رفته است و این مساله جزو شایع ترین علائم سقط فراموش شده است.
  • لکه بینی و یا خونریزی واژینال
  • دل درد شدید یا گرفتگی پایین شکم
  • کمردرد خفیف تا شدید
  • دفع مایع و یا بافت از طریق واژن

اگر در طول بارداری خود با هر کدام از این علائم مواجه شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین ممکن است این علائم را بدون وقوع سقط جنین تجربه کنید. اما پزشکتان شما را به سونوگرافی ارجاع میدهد تا مطمئن شود مشکلی ندارید.

در بیشتر موارد خانم هایی که خونریزی خفیف در اوایل حاملگی دارند ، خونریزی خودبخود متوقف شده و بارداری بدون مشکل ادامه می یابد . حتی گاهی اوقات خونریزی های شدید نیز ممکن است به سقط جنین منجر نشود .

علائم آزمایشگاهی سقط فراموش شده چیست؟

زنان در معرض تهدید به سقط با جنین زنده باید دسترسی نزدیک به خدمات پزشکی داشته باشند. تا زمان خفیف بودن خونریزی، بسته بودن سرویکس و طبیعی بودن افزایش سطح B-hcG و مشاهده یک جنین طبیعی در سونوگرافی بیمار باید تحت نظارت مداوم باشد. موارد زیر نشان دهنده بارداری ناموفق هستند:

1. سطح B-HCG منفی یا در حال کاهش
  2. کاهش اندازه رویان یا جنین در سونوگرافی
  3. کاهش ضربان قلب رویان یا جنین در سونوگرافی
  4. نامنظمی کیسه حاملگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورت داشتن هر نوع سقط جنین، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز علائم سقط جنین مانند خونریزی واژن، گرفتگی شکم یا دل درد و دفع مایع یا بافت با پزشک خود تماس بگیرید. همانطور که قبلا اشاره کردیم، فقدان علائم بارداری از شایع ترین علائم سقط فراموش شده می باشد، پس توصیه می شود نسبت به آن هشیار باشید، به عنوان مثال اگر احساس تهوع یا خستگی شدید داشته اید و ناگهان علائم تان قطع شده است، با پزشک خود تماس بگیرید. اکثر خانم ها، احتمالاً تا زمانی که پزشک در حین سونوگرافی توقف بارداری را تشخیص ندهد، متوجه سقط جنین فراموش شده نخواهند شد.

علت سقط فراموش شده چیست؟

علت سقط فراموش شده کاملاً مشخص نیست. اغلب سقط جنین هایی که در سه ماهه اول رخ می دهد بدین دلیل است که جنین از تعداد یا شکل کروموزومی اشتباهی برخوردار است. گاهی اوقات، سقط جنین ممکن است در اثر مشکلات رحمی مانند زخم ایجاد شود. همچنین ابتلا به بیماری های غدد درون ریز، اختلالات خودایمنی یا سیگار کشیدن زیاد، مثال های دیگری از علت سقط جنین فراموش شده می باشند. ضربه های جسمی نیز می تواند باعث سقط جنین شود. در اغلب موارد، پزشک نمی تواند علت سقط فراموش شده را مشخص کند. در یک سقط فراموش شده، رشد جنین به راحتی متوقف می شود و معمولاً هیچ دلیل واضحی وجود ندارد. استرس، ورزش، داشتن رابطه جنسی و مسافرت باعث سقط جنین نمی شود، بنابراین خود را سرزنش نکنید.

چه چیزی باعث سقط جنین می شود؟

• ژن یا کروموزوم های غیر طبیعی
  • بیشتر سقط ها به این دلیل اتفاق می افتند که جنین به طور طبیعی رشد نمی کند. حدود ۵۰% سقط های خود به خودی با کروموزوم ها مرتبط اند. بیشتر اوقات مشکلات کروموزومی ناشی از خطاهایی است که به طور تصادفی در تقسیم و رشد جنین رخ می دهد، نه مشکلات ارثی از والدین.
  • مشکلات سلامتی مادر
  • در برخی موارد، وضعیت سلامت مادر ممکن است منجر به سقط جنین شود. برخی از این موارد عبارت اند از:
  • دیابت کنترل نشده
  • مشکلات هورمونی
  • مشکلات رحم یا دهانه رحم
  • بیماری تیروئید

سونوگرافی روش تشخیصی میباشد.

سونوگرافی از روی شکم و نیز سونوگرافی ترانس واژینال روش تایید کننده عدم حیات جنین هستند. همچنین  در افتراق موارد خونریزی های خوش خیم اوایل بارداری نظیر هماتومک ساب کوریونیک یا جفت پایین تر از حد معمول ، میتواند کمک کننده باشد.

چگونه برای سونوگرافی سقط جنین و بارداری آماده شویم؟

قبل از انجام سونوگرافی جنین و سقط جنین مثانه شما باید پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود.

سونوگرافی سقط جنین و بارداری چگونه انجام می شود؟

در طول سونوگرافی جنین ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی سقط جنین و بارداری در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی سقط جنین و باردری

خواندن سونوگرافی سقط جنین و بارداری و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

درمان سقط فراموش شده

چندین روش مختلف برای درمان سقط فراموش شده وجود دارد. ممکن است شما بتوانید نوع درمان را انتخاب کنید یا پزشک، درمانی را که احساس می کند برای شما بهتر است، توصیه کند.

• صبر داشته باشید: به طور معمول حتی اگر یک سقط فراموش شده درمان نشود، بافت جنین دفع می شود و شما به طور طبیعی سقط می کنید. این روش در بیش از 65 درصد از زنانی که سقط فراموش شده را تجربه می کنند، موفقیت آمیز است. اگر این اتفاق نیفتاد، ممکن است برای دفع بافت جنین و جفت به دارو یا جراحی نیاز داشته باشید. با این حال برای پیشگیری از عوارض جدی احتمالی که بدنبال سقط فراموش شده به وجود می آید، توصیه می شود به محض تشخیص سقط فراموش شده پیگیری و درمان لازم توسط پزشک صورت گیرد.
  • درمان دارویی: ممکن است پزشک دارویی را برای درمان تجویز کند. این دارو به شما کمک می کند تا کل محصولات بارداری یا بافت باقی مانده، دفع شود. شما داروها را در بیمارستان دریافت می کنید.
  • درمان جراحی: عمل جراحی  D&C (یا کورتاژ)ممکن است برای دفع بافت باقی مانده از رحم لازم باشد. پزشک ممکن است بلافاصله پس از تشخیص سقط فراموش شده، D&C را توصیه کند، یا در صورتی که جنین به خودی خود یا با استفاده از دارو دفع نشود، آن را توصیه کند.

بهبودی پس از سقط فراموش شده چه مدت طول می کشد؟

زمان بهبودی جسمی پس از سقط جنین می تواند از چند هفته تا یک ماه و حتی گاهی اوقات طولانی تر، متفاوت باشد. قاعدگی به احتمال زیاد طی چهار تا شش هفته برمی گردد اما بهبودی روحی ممکن است بیشتر طول بکشد. مشکلات روحی را می توان به طرق مختلف درمان کرد. به عنوان مثال، برخی از افراد تصمیم به انجام سنت های مذهبی یا فرهنگی می گیرند. همچنین صحبت با یک مشاور و روان درمانگر ممکن است به شما کمک کند. گفتگو با افراد دیگری که دچار سقط جنین شده اند نیز مفید است. اگر شریک زندگی، دوست یا اعضای خانواده شما دچار سقط جنین شده است، درک کنید که اوقات سختی را پشت سر می گذارند. اگر می گویند که به زمان احتیاج دارند، به آنها زمان و مکان مورد انتظارشان را اختصاص دهید، اما همیشه در غم و اندوه آنها شریک باشید. سعی کنید به احساسات و صحبت هایشان گوش کنید. درک کنید که حس وابستگی زنان باردار به جنین شان ممکن است برای آنها شرایط روحی سختی را ایجاد کند و این را نیاز به یاد داشته باشید که هر کس متفاوت و به شکل خود غمگین می شود.

بارداری بعد از سقط فراموش شده

داشتن یک سقط فراموش شده، شانس شما را برای داشتن سقط جنین در آینده افزایش نمی دهد. اگر این اولین سقط جنین شما باشد، میزان سقط جنین دوم 14 درصد است، که تقریباً برابر با میزان کلی سقط جنین است. با این وجود داشتن چندین مورد سقط جنین پشت سرهم، خطر ابتلا به سقط بعدی را افزایش می دهد. اگر دو سقط جنین پشت سر هم داشته باشید، پزشک تان ممکن است بررسی های خاصی را انجام دهد تا ببیند علتی وجود دارد یا خیر. برخی از عواملی که باعث سقط مکرر می شوند، قابل درمان هستند.

سوالی که برای بسیاری از خانم هایی که این شرایط را تجربه کرده اند به وجود می آید این است که آیا بارداری بعد از سقط فراموش شده، رخ می دهد یا خیر؟ در بسیاری از موارد، خانم ها تمایل دارند بعد از گذراندن اولین دوره قاعدگی شان، دوباره باردار شوند. اغلب پزشکان توصیه می کنند حداقل تا سه ماه پس از سقط جنین صبر کنید. اگر آمادگی بارداری بعد از سقط فراموش شده را دارید، از پزشک تان بپرسید که چه مدت باید صبر کنید. علاوه بر اینکه باید مطمئن شوید از نظر جسمی آمادگی بارداری دیگری را دارید، باید از نظر روحی و عاطفی نیز آمادگی اقدام به بارداری بعد از سقط فراموش شده را داشته باشید. اگر احساس می کنید هنوز آمادگی لازم را ندارید، صبر کنید و زمان بیشتری به خودتان بدهید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای سونوگرافی جنین و بارداری و تشخیص سقط و ضربان قلب جنین (امبریو)  در تهران

انجام سونوگرافی  بارداری – جنین – ضربان قلب جنین – سقط – آنومالی اسکن – غربالگری – NT- NB – اکوی قلب جنین در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

طرف قرارداد با بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….