تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری چه اهمیتی دارد؟

تیروئید یک عضو در جلوی گردن است که هورمون‌هایی را تنظیم کرده تا متابولیسم بدن مانند سیستم قلب و عصبی، وزن، دمای بدن و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن را کنترل کند.

هورمون‌های تیروئید در بارداری، برای تضمین رشد مغزی و سیستم عصبی جنین در سه ماهۀ اول بارداری بسیار مهم است؛ زیرا نوزاد به هورمون‌های مادر وابسته بوده که از طریق جفت به نوزاد تحویل داده می‌شود. در حدود ۱۲ هفته، غدۀ تیروئید در جنین شروع به تولید هورمون‌های تیروئید خود می‌کند.

دو هورمون مرتبط با بارداری وجود دارد: استروژن و hCG که ممکن است عاملی برای افزایش سطح تیروئید باشند. این هورمون‌ها تشخیص بیماری‌های تیروئید در دوران بارداری را با سختی روبرو کند. در چنین شرایطی، پزشک آزمایشاتی را برای تشخیص دقیق تجویز خواهد کرد.

اگر مادر، مبتلا کم‌کاری یا پرکاری تیروئید باشد، باید مراقبت‌های پزشکی بیشتری را برای حفظ این شرایط در حین بارداری، بخصوص در سه ماهۀ اول، داشته باشد. گاهی اوقات بارداری باعث بروز علائم مشابه با پرکاری تیروئید می‌شود؛ مانند احساس خفگی، کاهش وزن یا استفراغ مداوم.

تیروئید درمان نشده در دوران بارداری ممکن است به زایمان زودرس، پره اکلامپسی (افزایش شدید فشار خون)، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد منجر شود. بنابراین، اگر سابقۀ تیروئید کم کار یا پرکار را دارید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا قبل و حین بارداری آن را کنترل کنید.

میزان سطح TSH در بارداری میبایست زیر عدد 2.5 باشد.

کم کاری غده تیروئید در بارداری

وقتی غدۀ تیروئید مقادیر کافی از هورمون‌های تیروئیدی را تولید نمی‌کند، باعث بروز هیپوتیروئیدی یا کم‌کاری تیروئید می‌شود. کم کاری غده تیروئید ممکن است بر اثر کمبود ید یا یک بیماری خود ایمنی به نام  تیروئیدیت ایجاد شود. علائم کم کاری تیروئید معمولا ملایم و نامحسوس است. حتی ممکن است فرد سال های زیادی درگیر این مشکل باشد، بدون اینکه خودش متوجه این مسئله شود! بعضی از این علائم عبارتند از:

  • افسردگی
  • خستگی
  • درد و ضعف عضلانی
  • یبوست شدید
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • از دست دادن میل جنسی
  • داشتن موها و ناخن های شکننده

کم کاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می‌‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیر شود:

  • زایمان زودرس
  • جدا شدن جفت زودرس
  • (مرگ داخل رحمی جنین)سقط جنین (به خصوص در سه ماه اول بارداری)
  • خونریزی پس از زایمان
  • بروز بیماری تیروئید در جنین
  • تولد نوزاد نارس
  • پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

از آنجایی که هورمون های تیروئید برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک شما بسیار مهم هستند، کم کاری تیروئید درمان نشده به خصوص در سه ماهه اول بارداری می‌تواند ضریب هوشی پایین و مشکلات رشد طبیعی جنین را ایجاد کند.

پرکاری تیروئید و بارداری

پرکاری تیروئید، به معنای ترشح بیش از حد هورمونهای تیروئید است. پرکاری تیروئید در دوران بارداری معمولا ناشی از یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز است که طی آن غده تیروئید به خودش حمله می‌کند.

سطوح بسیار بالایی از هورمون hcg  ممکن است باعث ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئید شوند. این موضوع باعث پرکاری تیروئید در سه ماه اول بارداری می‌شود. زنانی که دچار این مشکل هستند، معمولا در سه ماه اول ویار شدیدی دارند، البته این حالت موقت است و با کاهش سطح hcg در سه ماهۀ دوم از بین می‌رود.

اگر در دوران بارداری قرص‌های ضد تیروئید مصرف می‌کنید، احتمال پرکاری تیروئید در جنین کم می‌شود. پرکاری تیروئید ممکن است بروز مشکلات زیر شود:

  • افزایش ضربان قلب
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات تنفسی نوزاد
  • وزن کم نوزاد

آیا خانم‌ها با کم کاری تیروئید قادر به بارداری موفق هستند؟

با اینکه کمکاری تیروئید در برخی مواقع باعث ناباروری می شود ولی کنترل کم کاری تیروئید توسط پزشکان کمک می کند تا کسانی که مشکل دارند نیز بتوانند به خوبی دوره بارداری را طی کرده و کودک سالمی را به دنیا بیاورند، ولیکن آنچه که حائز اهمیت است این است که در درمان بیماری تیروئید تعلل صورت نگرفته و بیماری درمان شود.


خطرات کم کاری تیروئید در بارداری برای مادر

کم کاری تیروئید درمان نشده و یا عدم توجه کافی به میزان هورمون لازم در بارداری خطراتی را برای مادر به دنبال دارد، افزایش خطر سقط جنین، کم خونی، پره اکلامپسی، خونریزی پس از زایمان، میوپاتی (درد عضلانی و ضعف) و نارسایی احتقانی قلب از جمله این خطرات است، این عوارض بیشتر در مادرانی با کم کاری تیروئید شدید بروز می کند، در این دسته اغلب آنتی بادی تیروئید پراکسیداز AntiTPO دیده می شود.

شآمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی تیروئید، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی تیروئید و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای تیروئید در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی تیروئید در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *