تاثیرات کرونا بر قاعدگی چیست؟

تاثیر کرونا بر قاعدگی :

تاثیر کرونا بر قاعدگی مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از زنان مبتلا به کرونا ویروس که عوارض طولانی مدت این بیماری را تجربه کرده اند، از تاثیر کرونا بر قاعدگی شکایت دارند.  

در طی بررسی صورت گرفته در زنانی که عوارض طولانی مدت بیماری کرونا را تجربه کرده اند، آنها اظهار داشته اند که از زمان ابتلا به COVID-19، آنها قاعدگی نامنظم، لخته شدن غیرمعمول خون پریود یا سندرم قبل از قاعدگی (PMS) بدتری را تجربه کرده اند. اما بررسی ها نشان داده است که شکل این اختلالات در زنان مختلف، متفاوت بوده است.

هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه سیکل های قاعدگی زنان در طول و بعد از  کرونا تحت تأثیر قرار می گیرد. اما برخی از پزشکان معتقدند که استرس بیش از حد خودش باعث اختلال در قاعدگی و محور هیپوتالاموس هیپوفیز تخمدان می شود. ویروس کرونا می تواند اندام های تولید مثل زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی ها نشان داده است که ۲۵٪ از افراد مبتلا به کرونا تغییرات قاعدگی دارند. به نظر می رسد این موارد پس از بهبودی فرد به حالت اولیه برمی گردند. حتی تاثیری بر روی باروری زنان ندارد.

 تاثیراتی که این ویروس بر قاعدگی می تواند داشته باشد :

  • تشدید علائم و عوارض قاعدگی: اختلالات هورمونی، خستگی بیشتر، درد بدنی، خونریزی شدیدتر و همچنین تاثیرات روانی بالاتری شده است. این افراد در بعضی مواقع اظهار داشته اند که بعد از بهبودی از بیماری کرونا در دوران قاعدگی احساس ابتلا دوباره به این را دارند. زیرا دچار بدن درد و خستگی مفرط شدید شده اند. البته این موارد در موارد مختلف متفاوت بوده است.
  • سندرم قبل از دوران قاعدگی در این افراد شدیدتر بوده و به طور معمول به صورت نامنظم و با علائم شدیدتری اتفاق می افتد.
  • ایجاد عوارض غیر معمول در دوران قاعدگی: داشتن لخته های خونی غیر متعارف، خونریزی های شدید تر و زودتر از موقع و طولانی شدن شروع و پایان عوارض بدنی و روانی
  • قفل شدن بدن: سردرگمی یا حالت مه آلود مغز، درد شدید بدنی و اسپاسم عضلات و حالات روحی شدید باعث می شود که افراد در سراسر جهان از این اصطلاح استفاده کنند.
  • واکنش های روانی و هیستریک شدیدتر: بانوان در دوران قاعدگی به علت تغییرات هورمونی و شرایط خاص بدنی از لحاظ روحی حساس تر شده و در بیشتر موارد حالت عصبی و بد اخلاقی را بروز می دهند.
  • نقش تصویربرداری و سونوگرافی:

در صورتی که علایم ذکر شده بیشتر از یک سیکل قاعدگی پس از بهبودی از کرونا ، ادامه یابد، نیاز به بررسی با سونوگرافی لگن دارد.

بررسی موارد با اهمیتی نظیر افزایش ضخامت اندومتر، پولیپ ها، فیبروم های رحمی و نیز کیستهای تخمدان توسط سونوگرافی لگن امکان پذیر است.

توصیه های پزشکان در مورد افرادی که همزمان با این دوران مبتلا به این ویروس منحوس می شوند این است که علاوه بر رعایت تمام موارد گفته شده در خصوص قرنطینه موارد زیر را نیز رعایت کنند:

  • حفظ آرامش و دوری از استرس کاذب و بی مورد
  • در صورتی که مبتلا به کم خونی میباشند از مکمل ها و داروهای جبران کننده و تامین کننده این موارد طبق دستور پزشک استفاده کنند.در صورت داشتن درد و بدن درد شدید این مورد را با پزشک معالج در میان بگذارند و در صورت لزوم از مسکن استفاده کنند.
  • در صورتی که بعد بهبودی این سیکل های عادت ماهیانه بعد از 3 دوره به حالت اولیه و نرمال باز نگردد این موضوع را با پزشک در میان بگذارند.
  • تغذیه مناسب و بالا نگه داشتن سطح سیستم ایمنی بدن هم همواره توصیه می شود.

بهترین مرکز سونوگرافی در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

(انجام سونوگرافی شکم و لگن – پستان و اگزیلاری – ترانس واژینال – کالر داپلر ترانس واژینال – کالر داپلر ترانس لابیال – رحم و ضمائم در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران – گلابدره )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

طرف قرار داد با بیمه البرز – سامان- سینا – رازی – تجارت نو – تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان- خدمات درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *