انواع توده پستان

توده‌هاي پستان:

بافت سینه به طور طبیعی به صورت گره ای لمس می‌شود. توده‌ی سینه از شایع ترین شکایات زنان و نگرانی های زنان می‌باشد.

توده‌ی سینه یک تورم موضعی است که به صورت متفاوت از بافت اطراف خود احساس می‌شود. درد سینه، ترشحات نوک سینه یا تغییرات پوست علائمی هستند که ممکن است همراه با توده سینه مشاهده گردند.

توده‌های پستان به سه شکل کیست سینه، توده‌های توپر یا توده‌های سرطانی وجود دارند. 

کیست ها و توده‌های توپر پستان شامل تغییرات فیبروکیستیک و فیبروآدنوم می‌باشد. آبسه، نکروز چربی، گالاکتوسل و توده‌ی چربی جزو توده‌های توپر محسوب می شوند و همگی خوش خیم هستند. 

توده‌ هایی که در لمس بسیار سفت هستند و به راحتی حرکت نمی‌کنند یا شکل نامنظم دارند می توانند نگران کننده باشند و باید از نظر سرطان پستان بررسی شوند. سرطان پستان ۱۰ درصد توده‌های پستان را تشکیل می‌دهد.

تشخیص توده‌ها معمولاً با معاینه پستان و به وسیله تصویربرداری یا نمونه ‌برداری صورت می‌گیرد. همچنین در مورد درمان کیست سینه می توان گفت که بعضی از توده‌ها ممکن است بدون درمان و خود به خود برطرف شوند، اما برخی نیاز به درمان ساده‌ دارویی یا حتی ندرتا درمان با جراحی دارند.

1. توده‌های کیستی پستان:

کیست‌ پستان، کیسه‌ای است که دیواره ظریفی دارد و درون آن پر از مایع است. کیست ‌ها بسیار شایع هستند. کیست های پستان معمولاُ به صورت توده‌ی صاف و انعطاف پذیر زیر پوست احساس می‌شوند، در هنگام لمس، دارای حدود مشخص و به صورت متحرک می باشند و می‌توانند دردناک یا بدون درد باشند. همچنین می‌توانند در یک یا هر دو پستان وجود داشته باشند. کیست سینه در زنان بالای ۵۰ سال به ندرت ایجاد می‌شود اما اگر این زنان پس از یائسگی در حال انجام هورمون درمانی باشند، احتمال ایجاد کیست وجود دارد.

اغلب کیست ‌ها طی سیکل قاعدگی دچار تغییراتی می‌شوند. تشخیص کیست از توده‌ی توپر پستان به وسیله سونوگرافی صورت می‌گیرد. برای کاهش درد کیست‌ های دردناک یا کیست هایی که علائم معمول را ندارند، تخیله با سوزن نازک بصورت سرپایی صورت می‌گیرد. چهار تا شش هفته پس از تخلیه‌ی کامل کیست جهت بررسی عود یا عدم عود کیست، لازم است معاینه پستان‌ مجدداً صورت گیرد. در صورت توپر بودن کل بافت کیست و یا قسمتی از آن، اقدام بعدی نمونه برداری می‌باشد. کیست‌ ها پستان کاملاً خوش‌خیم هستند اما گاهی دارای علائم مشترک با سرطان پستان هستند که تشخیص آن با پزشک متخصص می‌باشد.

علائم کیست پستان:

  • یک توده‌ی صاف، مدور یا بیضی شکل با لبه‌ های مشخص که به راحتی حرکت میکند و اغلب اوقات، اما نه همیشه، خوش خیم می باشد
  • وجود ترشح از نوک پستان که ممکن است شفاف، زرد یا قهوه‌ای تیره باشد
  • درد یا حساسیت پستان
  • لازم به ذکر است قبل از عادت ماهانه، اندازه‌ی کیست و همچنین میزان حساسیت پستان افزایش می‌یابد و معمولا اندازه‌ی کیست سینه و سایر علائم، بعد از پریود کاهش می‌یابد.

              تغييرات فيبروكيستیک

شایع‌ترین توده خوش خیم در پستان، تغییرات فیبروکیستیک سینه می‌باشد.

بیماری فیبروکیستیک پستان بسیار رایج است، به گونه‌ای که بیش از نیمی از زنان در طول زندگی، تغییرات فیبروکیستیک پستان را تجربه می کنند. به همین دلیل اصطلاح “بیماری فیبروکیستیک پستان” مورد استفاده نمی باشد و در واقع فیبروکیستیک پستان یک تغییر طبیعی هورمونی محسوب می شود.

اگرچه بسیاری از خانم ‌هایی که دارای فیبروکیستیک سینه هستند علائم خاصی ندارند اما برخی، درد پستان و حساسیت به لمس (خصوصا در ناحیه فوقانی و خارجی سینه) را تجربه می‌کنند. علائم فیبروکیستیک پستان درست پیش از عادت ماهانه به بیشترین میزان خود می رسد و بسیار برای فرد آزار دهنده می باشد.

تغییرات فیبروکیستیک سینه، بیشتر در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد و زنان یائسه به ندرت تغییرات فیبروکیستیک پستان را تجربه می‌کنند، مگر اینکه تحت هورمون‌ درمانی باشند.

توده فيبروآدنوم:

توده فیبروآدنوم دومین گروه توده خوش ‌خیم پستان می باشد و معمولاُ مستعد ابتلا به سرطان پستان نیست. 

فیبروآدنوم‌ ها توده‌های غیرسرطانی پستان هستند که بیشتر در زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال به وجود می آیند و معمولا پس از یائسگی، شدتشان کاهش می یابد.

یک توده فیبروآدنوم ممکن است به صورت یک توده صاف و انعطاف پذیر و یا توده ای سفت مانند یک سنگ مرمر گرد و صاف در پستان احساس شود که به هنگام معاینه پستان به راحتی در زیر پوست حرکت می کند و معمولاً بدون درد می باشد. توده فیبروآدنوم در اندازه متفاوت است و می‌تواند به خودی خود بزرگ یا کوچک شود.

علائم توده فیبروآدنوم:

فیبروآدنوما ها توده‌های جامد پستان با مرزهای مشخص و صاف، محکم و انعطاف پذیر و بدون درد می‌باشند.

اما اگر توده‌ی جدیدی در سینه‌ی خود احساس می‌کنید یا تغییرات جدیدی در سینه هایتان ایجاد شده‌ است حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

2. توده های غیرکیستی (توپر) پستان:

توده های توپر پستان شامل، آبسه ‌ها، بافت نکروز شده چربی و توده‌ های بدخیم پستان می باشند.

-آبسه پستان:

آبسه‌ پستان، توده خوش خیم، عفونی و غیر سرطانی در سینه می‌باشد که می‌تواند دردناک باشد و باعث قرمزی و گرمای پوست گردد و به صورت جامد، معمولا با لبه‌ های صاف و به صورت گرد و سفت احساس شود. آبسه ‌های پستان اغلب در زنان در حال شیردهی رایج می‌باشند و معمولا به دنبال عفونت پستان (ماستیت) ایجاد می شوند. آبسه پستان در زنان ۱۵ تا ۳۰ سال بیشتر دیده می‌شود. آبسه و سرطان پستان با هم در ارتباط نیستند.

درمان آبسه پستان:

جهت درمان آبسه، تخلیه آبسه پستان که به روش سوزن زدن یا برش جراحی است توصیه می گردد و همچنین بر اساس نتیجه کشت و آنتی بیوگرام، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز گردد.

-توده‌ی چربی:

توده چربی در شرایطی تشکیل می شود که در آن سلول‌های نرمال چربی سینه به توده‎‌ای گرد تبدیل می‌شوند.

لیپوما یک توده خوش خیم و غیرسرطانی بافت چربی می‌باشد که در هنگام لمس نرم، قابل حرکت و عموما بدون درد می‌باشد. 

-نکروز چربی:

نکروز چربی در پستان به دنبال ضربه به پستان ایجاد می‌شود اما عفونت های پستان و یا اشعه درمانی نیز می توانند از عوامل ایجاد نکروز چربی باشند. در این حالت بیمار عموما یک توده سفت، بدون درد، غیر متحرك و با حدود نامشخص را احساس می کند که ممکن است باعث کشیدگی پوست شده باشد و بیشتر در نواحی مرکزی پستان دیده می‌شود. نکروز چربی در سونوگرافی و ماموگرافی نمای مشخصی داشته و قابل تشخیص است ولی گاهی ممکن است ممکن است با توده ‌های بدخیم اشتباه گرفته شود در نهایت تشخیص قطعی نکروز چربی با نمونه برداري سوزنی یا به وسیله جراحی و خارج کردن ضایعه انجام می‌گردد.

نکروز چربی معمولا بدون درمان از بین می‌رود.

3. توده‌هاي بدخيم پستان:

یک توده سرطانی یا تومور در لمس سفت یا ثابت است ، معمولا شکل نامنظم دارد و چسبیده به پوست یا بافت‌ های عمقی درون سینه به نظر می‌ رسد . عوامل مستعد کننده شامل سن بالا ، سابقه فامیلی ، نازایی ، اولین حاملگی بالای سن ۳۰ سال ، مصرف غذا های حاوی چربی حیوانی زیاد و … می باشند . بسیاری از این بیماران در مراحل اولیه علائم بالینی چندانی نداشته و بیماری بوسیله معاینه جراح و انجام ماموگرافی مشخص می شود . از نظر محل بروز سرطان در پستان ، بیشترین قسمتی از پستان که امکان بروز سرطان را دارد ربع فوقانی خارجی پستان ها است .

راه های تشخیصی سرطان پستان معاینه دوره ای و غربالگری سالانه با سونوگرافی و ماموگرافی از سن بالای 40 سال می باشد. افراد دارای ریسک بالا مانند کسانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند باید معاینات دوره ای را از سن 35 سال شروع کنند.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی  پستان ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی پستان و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای پستان در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی  پستان در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *