اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی و روشهای تعیین سن حاملگی چیست؟

اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی و روشهای تعیین سن حاملگی چیست؟

ارزیابی صحیح سن حاملگی از دو جهت اهمیت زیادی دارد:

ا- تاریخ دقیق زایمان

2- مشخص نمودن زمان انجام آزمایشات، غربالگری، سونوگرافی ان تی و NT و آنومالی اسکن و موعد زایمان

لذا اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی مساله ای است که باید به آن توجه داشت.تعیین سن حاملگی از روی تاریخ عقب افتادن عادت ماهیانه L.M.P دقیق تر است، اگر می خواهید بدانید که دقیقا چند هفته هستید، از ابزار تقویم بارداری استفاده کنید . با این شرط که عادت ماهیانه منظمی داشته باشید در غیر این صورت از روی سونوگرافی های روزهای اول بارداری بخصوص ان تی NT  می توان سن جنین را مشخص نمود.

از طرف دیگر کوچکتر بودن جنین در هفته های آخر بارداری ممکن است نشان دهنده کوچکتر بودن جنین و یا عقب افتادگی رشد آن به دلایل مختلف باشد به خصوص در فشار خون بالا– دیابتسن بالای چهل سال– نارسایی جفت دیده می شود که پزشک باید آن را مشخص نماید. زیرا در این موارد سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل انجام می شود و  اگر نمره آن پایین باشد باید زودتر سزارین انجام شود.

روش های تعیین سن حاملگی

تعیین دقیق و صحیح سن بارداری حائز اهمیت است .

  1. سونوگرافی، روشی مطمئن و بی ضرر و خطر برای ارزیابی سلامت جفت و جنین در طی بارداری است که بر اساس آن می توان سن حاملگی و موعد تقریبی زایمان را نیز تعیین و مشخص کرد. البته باید در نظر داشت که سونوگرافی سه ماهه اول بارداری که قبل از هفته 11 تا 12 صورت می گیرد (بهترین حالت سونوگرافی 6 و 7 هفتگی)، در مقایسه با سایر ماه ها دقیق تر بوده و به بیانی حتی می توان گفت که دقیق ترین روش برای تعیین سن حاملگی است. هرچه سونوگرافی در سه ماهه اول زودتر انجام شود، دقت تشخیصی آن بالاتر خواهد بود.

باید توجه داشت که نتیجه محاسبه سن حاملگی بر این روش ها، ممکن است با یکدیگر همخوانی نداشته باشد. در واقع اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی، یافته ای است که در برخی بارداری ها دیده شده و سبب نگرانی مادران می شود. اما علت چیست؟

دلایل اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی

مادری را تصور کنید که بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی گمان می کند که در هفته 8 بارداری است، اما سونوگرافی نشان می دهد که سن بارداری او 7 هفته است! یا مادری که گمان می کند سن حاملگی او 35 هفته است، اما سونوگرافی سن جنین را 30 هفته تخمین می زند! علت این اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی چیست؟ دلایل زیادی برای وقوع این اتفاق وجود دارند. از جمله دلایلی که برای اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی، ذکر شده، می توان به این موارد اشاره نمود:

  1.   هرگاه در روند رشد جنین اختلال ایجاد شود، می توان توقع اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی را داشت. در این موارد مبنای سن حاملگی، تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی و سونوگرافی قبل از هفته 12 بارداری است. زیرا سونوگرافی هایی که بعد از این هفته انجام می شوند، می توانند تحت تاثیر روند رشد و اندازه جنین قرار گرفته و بنابراین در تخمین سن حاملگی دچار خطا شوند. به همین دلیل نیز سونوگرافی های سه ماهه دوم و سوم، نباید مبنای محاسبه سن بارداری باشند. مهم ترین دلایلی که می توانند منجر به بروز این اتفاق شوند، عبارتند از:
    1. توقف رشد جنین
    1. مرگ داخل رحمی
    1. وزن نگرفتن به حد کافی
    1. کوچک تر بودن نسبت به سن حاملگی

اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی تا چه حدی طبیعی است؟

به صورت معمول،  اختلاف سن حاملگی 7 تا 10 روز با سونوگرافی، جای نگرانی ندارد و می تواند طبیعی باشد. البته توصیه بر این است که در صورت اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی، به سن بارداری و تعداد روزهای اختلاف توجه کرده و بعد مشخص نماییم که کدامیک دقیق تر هستند. در ماه های بالای بارداری انجام سونوگرافی کالر داپلر جنین برای برطرف نکردن نگرانی اختلاف سن بارداری میتواند روش پیشنهادی پزشک متخصص زنان باشد.

شایعترین علت اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی اول چیست؟

در مادرانی که تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی خود را به درستی به یاد نداشته و یا پریودهای آن ها نامنظم است، ممکن است به دلیل ارائه تاریخ اشتباه، سن بارداری نادرست محاسبه شده و بنابراین با سنی که توسط سونوگرافی به دست می آید، اختلاف داشته باشد.

در چه مواردی اختلاف سن حاملگی با سونوگرافی نگران کننده است؟

مهم ترین دلایلی که می توانند منجر به بروز این اتفاق شوند، عبارتند از:

  • توقف رشد جنین
  • مرگ جنین
  • وزن نگرفتن جنین به حد کافی
  • کوچک تر بودن نسبت به سن حاملگی  در مقایسه با سونوگرافی های قبلی

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

نیاز به آمادگی خاصی ندارد . فقط خوردن مایعات شیرین میتواند کمک کننده باشد.

سونوگرافی تعیین سن بارداری چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی بارداری و ان تی و آنومالی اسکن، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

خواندن نتایج سونوگرافی تعیین سن بارداری

خواندن سونوگرافی  بارداری و ان تی و آنومالی اسکن و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای سونوگرافی تعیین سن بارداری در شمال تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی تعیین سن بارداری و ان تی و آنومالی اسکن کالر داپلی جنین  در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *