آندومتریوز چیست؟

اندومتریوز (Endometriosis)، از بیماری های شایع در میان زنان محسوب می شود که در صورت ابتلای زنان به اندومتریوز، بسیاری از سیستم های فیزیولوژیکی بدن درگیر خواهند شد. اندومتریوز ضایعه ای خوش خیم می باشد که سلول های آن به سلول های داخل رحمی شباهت دارند. ضایعه اندومتریوز به صورت نابجا به جای داخل رحم در حفره لگن و خارج از رحم رشد می نماید.

سونوگرافی آندومتریوز چیست؟

سونوگرافی آندومتریوز یک روش تصویربرداری است که به سونوگرافیست کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا بیمار اندومتریوز دارد یا خیر.
در آندومتریوز تکه های بافتی که رحم بیمار را می پوشاند در مکان های خارج از رحم مانند تخمدان ها ، مثانه و روده ها ظاهر شوند . این بافت خارج از محل ممکن است ملتهب شود و به کیست هایی به نام اندومتریوم تبدیل شود و علائم ناخوشایندی مانند قاعدگی دردناک ایجاد کند
سونوگرافی پیشرفته تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص آندومتریوز را ارائه می دهدو می تواند سرنخ‌های ارائه دهد که پزشک می ‌تواند از آن برای تصمیم گیری در مراحل بعدی هنگام تشخیص استفاده کند. سونوگرافی می تواند اطلاعاتی را ارائه دهد که سونوگرافیست از آنها برای پیشنهاد درمان نیز استفاده کند.

آیا آندومتریوز در سونوگرافی قابل مشاهده است؟

سونوگرافی میتواند توده های بزرگی از بافت را نشان دهد که احتمالاً نشانه‌های آندومتریوز است. سونوگرافی همچنین در تشخیص آندومتریوز تخمدان ها بسیار خوب است و تکه های ریز بافت را که ممکن است نشانه آندومتریوز باشد نیز نشان دهد اما همه بافت ها با آندومتریوز یکسان نیستند و سونوگرافی می تواند برخی اما نه همه بافت ها را نشان دهد که شامل موارد زیر هستند:
 بافت آندومتر که‌ به کیست اندومتریوما تبدیل شده است.
بافت آندومتر که عمیقاً در یک اندام  مانند روده،مثانه و لیگامانهای لگنی فرو رفته است  آندومتریوز عمیق یا DIE
فقط بافت آندومتر که کوچک و روی سطح یک عضو  است توسط سونوگرافی قابل مشاهده نیس..
تنها راه برای اطمینان برداشتن از بافت و آزمایش آن است که این به جراحی نیاز دارد، روشی به نام لاپاراسکوپی اما یک سونوگرافی می‌تواند به پزشک نشان دهد که به آندومتریوز مبتلا شده اید و به جراحان اجازه می‌دهد تا جراحی بیمار را به طور موثرتری برنامه‌ریزی کنند.

سونوگرافی برای تشخیص اندومتریور به روش های ترانس واژینال برای افراد متاهل و ترانس رکتال برای افراد مجرد انجام میشود.

ندول های اندومتریوز در سونوگرافی کالر داپلر به خوبی قابل ارزیابی میباشند.

گاهی برای تشخیص درگیری واژن با اندومتریوز از تزریق ژل به درون واژن استفاده میشود.

آندومتریوز

بررسی آندومتریوم های احتمالی و آندومتریوز عمیق نفوذی:

پزشک توسط سونوگرافی می تواند میزان بافت آندومتر خارج شده از محل و نحوه پاسخ آن به درمان را پیگیری کند. برای دریافت درمان های رایج برای آندومتریوز مانند قرص های ضدبارداری و پروژسترون که به کاهش علائم و جلوگیری از رشد بافت کمک می کند هستند . سونوگرافی می تواند به پزشک نشان دهد که آیا این درمان ها موثر هستند یا خیر.

چه افرادی دچار آندومتریوز می شوند ؟

• افرادی که بارداری نداشته اند.
  • یائسگی در مدت زمان طولانی
  • شروع بلوغ زود هنگام
  • سیکلهای پریود کوتاه
  • دچار شدن یکی از نزدیکان خانواده مانند مادر یا خواهر
  • افرادی که دچار استروژن زیاد قرار می گیرند.
  • مصرف الکل
  • BMI کم
  • زمانی که خون پریود هنگام خروج با مشکل همراه باشد یا همان اختلالات آناتومی در رحم

مطالب فوق به این معنی نمی باشد که هر فردی دارای یکی از مشکلات فوق باشد دچار آندومتریوز است بلکه به معنی فراهم شدن این نوع بیماری است.

علت ایجاد آندومتریوز چیست؟

• علت ایجاد اندومتریوز به‌طور قطعی مشخص نیست. باید گفت دلایل مختلفی در ایجاد بیماری اندومتریوز موثر است. از جمله مهم‌ترین علت‌ها می‌توان به فاکتورهای ارثی و جنسی و کسانی که بستگان درجه اول آن‌ها اندومتریوز داشته‌اند، اشاره کرد.
  • یکی دیگر از علت‌های ایجاد کننده‌ی اندومتریوز فاکتور ایمونولوژیک است که به علت اختلال در ایمنی سلول در بعضی افراد، اِندومتریوز بیش‌تر دیده می‌شود. هم‌چنین خود بافت اندومتر چنان که دارای قاعدگی نامرتب باشد، می‌تواند باعث ایجاد اندومتریوز شود.
  • لازم به ذکر است اندومتریوز ممکن است در جاهای مختلف بدن دیده شود، از جمله می‌تواند در داخل بینی مشاهده شود و یا ریه‌ها را درگیر کند. چنان که عوارض اندومتریوز وسیع و شدید باشد، می‌تواند سبب چسبندگی لوله‌های رحمی به لگن شود و در نتیجه، چسبندگی شدید لوله باعث نازایی خواهد شد.

عواقب‌ مورد انتظار در بیماری اندومتریوز:

•  بدون‌ درمان‌، آندومتریوز تدریجاً شدید می‌شود. اما پس‌ از یائسگی‌، به‌ علت‌ کاهش‌ تولید استروژن‌، تدریجاً پسرفت‌ می‌کند.
  •  علایم‌ اندومتریوز را می‌توان‌ با دارو تخفیف‌ داد و گاهی‌ بیماری‌ اندومتریوز با جراحی‌ قابل‌ معالجه‌ است‌.
  •  در خانم‌هایی‌ که‌ شدت‌ بیماری‌ اندومتریوز در آنها زیاد است‌، موفقیت‌ درمان‌ کمتر است‌.

علت ایجاد نازایی در بیماری اندومتریوز چیست؟

علت ایجاد نازایی در افراد مبتلا به اندومتریوز به‌طور قطعی و صد درصد مشخص نیست. چنان که عوارض اندومتریوز وسیع و شدید باشد، می‌تواند سبب چسبندگی لوله‌های رحمی به لگن شود و در نتیجه، چسبندگی شدید لوله باعث نازایی خواهد شد.

به عباراتی نازایی به علت تغییر قابلیت حرکت لوله‌های رحمی و اختلال در انتقال تخمک در لوله ایجاد می‌شود. زمانی که اندومتریوز خفیف است و فقط چند تا ندول اندومتریوز به صورت نقاط پراکنده بوده و بیمار نازا باشد، علت مشخص برای نازایی وجود ندارد و ممکن است در این افراد تخمدان‌ها فعال نبوده و در نتیجه تخمک ‌گذاری دچار اختلال گردد.

بهترین مرکز سونوگرافی در تهران

انجام سونوگرافی  در مرکز سونوگرافی آوا ( خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه محوی ( روبه روی داروخانه دکتر مشهدی ) ، پلاک4 ، طبقه‌ی سوم، واحد 302 با کادر مجرب ( دکتر خانم) ) بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه