کیست دهانه رحم چیست؟

کیست دهانه رحم (کیست نابوتین) چیست؟

کیست‌های نابوتین یا کیست دهانه رحم برآمدگی‌هایی خوش ‌خیم روی سرویکس  (دهانه‌ی رحم) هستند. دهانه رحم، به قسمت اتصال واژن به رحم گفته می شود. این کیست ها سرطانی نیستند و اغلب روی غده های موجود بر دهانه رحم به وجود می آیند.کیست های نابوتین بسیار رایج هستند و به درمان خاصی نیز احتیاج ندارند. این کیست ها حاوی مایعی لزج و شفاف زرد رنگ روشن یا زرد مایل به قهوه‌ ای در دهانه رحم است. افراد ممکن است بیش از یک عدد از این نوع کیست را در بدن خود داشته باشد.این کیست ها احتمال دارد بعد از زایمان و در دوران باروری و قبل از ئایسگی  بدن بانوان تشکیل شود.همچین اتفاقی طبیعی بوده، سلامت بدن را تهدید نمی کند و عوارضی نیز از خود بروز نمی‌دهد.

دلیل ایجاد کیست های نابوتین (کیست دهانه رحم)

کیست های نابوتین هنگامی تشکیل می شوند که غده های ترشح کننده مخاط موجود در دهانه رحم توسط سلول های پوست پوشانده و مسدود می شوند. سلول های پوستی، غدد مترشحه مخاط را مسدود می کنند و موجب انباشته و جمع شدن مخاط می شود؛ در نتیجه کیست هایی به شکل برجستگی های کوچک به رنگ سفید بر روی دهانه رحم تشکیل می شود.زایمان، آسیب و جراحت در قسمت دهانه رحم می تواند از عوامل بروز کیست نابوتین در بانوان باشد.احتمال دارد که در حین زایمان، سلول های پوستی سطح غدد تولید کننده مخاط را پوشانده و سبب به وجود آمدن این نوع کیست ها شوند. اگر در مدت دوره ترمیم، آسیب های فیزیکی به سرویکس یا دهانه رحم وارد شود می تواند خود از دلایل ایجاد بافت های بیشتر در بالای غدد مخاطی باشد که در نهایت مخاط در این بافت های اضافه

به دام افتاده و باعث به وجود آمدن کیست های نابوتین خواهد شد.

کیست هایی که تحت تاثیر از آسیب های فیزیکی به ویژه در طول مدت بهبودی عفونت های شدیدی که موجب ملتهب شدن دهانه رحم شده است، بسیار رایج می باشد.باید احتمال به وجود آمدن و تشکیل کیست نابوتین (کیست دهانه رحم) را در دوران بارداری یا در سنین باروری داد. بدن در سنین باروری نسبت به مبتلا شدن به کیست نابوتین بسیار حساس می باشد، این محدوده سنی، از زمان بلوغ آغاز می شود و تا زمان شروع یائسگی یعنی تا سنین 40 یا 50 سالگی ادامه خواهد داشت و لازم به ذکر است این نوع کیست ها در زنانی که زایمان داشته‌اند در برابر سایر بانوان شایع تر است. در صورت شک داشتن در شدت وضعیت کیست نابوتین بهتر از به متخصص زنان مراجعه شود تا از بروز خطرات احتمالی در آینده جلوگیری شود.

عوارض و خطرات:

در بسیاری از موارد، کیست‌های نابوتین نگران کننده نیستند و بیشتر افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. با این حال، کیست‌های بزرگ ممکن است دهانه رحم را مسدود کرده و انجام معاینات معمول را برای پزشک دشوار کند. این کیست‌های بزرگ ممکن است گاهی اوقات باعث افتادگی دستگاه تناسلی نیز بشوند. افتادگی دستگاه تناسلی زمانی اتفاق می‌افتد که اندام‌های لگن مانند رحم پایین‌تر از حد معمول قرار بگیرند. این شرایط می‌تواند باعث ناراحتی و احساس کشیدگی و درد در ناحیه لگن شود

همچنین احتمال عفونی شدن وتبدیل انها به آبسه نیز وجود دارد.

نحوه تشخیص:

  • معاینه داخلی توسط پزشک متخصص زنان
  • سونوگرافی:

تشخیص کیست های نابوتین از طریق سونوگرافی امکان پذیر است. در سونوگرافی از راه شکم ، سونوگرافی واژینال و یا سونوگرافی ترانس لابیل (از روی سطح واژن) این کیست ها به خوبی قابل مشاهده هستند. همچنین سونوگرافی میتواند عارضه دار شدن یا عفونی شدن کیست را از طریق مشاهده محتویات کیست معیین کند. تعداد و اندازه کیست در سونوگرافی مشخص شده و در ریپورت سونوگرافی نوشته میشود.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی رحم و تخمدان  ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی رحم و تخمدان و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای کیست در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی رحم و تخمدان در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *