مشکلات عضلات کف لگن :

مشکلات عضلات کف لگن :

کف لگن دارای شبکه‌ای از عضلات، رباط‌ها و بافت‌ها در قسمت پایین ناحیه شکمی می‌باشد و از رحم، مثانه، واژن و راست‌روده محافظت می‌کند. مشکلات یا بیماری‌های کف لگن در اثر پارگی، ضعف یا عملکرد ضعیف عضلات و اعصاب در قسمت کف لگن ایجاد می‌شوند.

 معمولاً مشکلات عضلات کف لگن:

در زنان بیشتر از مردان شایع می‌باشد.

در یک سوم از زنان بروز می‌کند.

احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

امکان دارد در افراد دارای سابقه سرطان (راست‌روده، رحم) ایجاد شود.

برخی از انواع مشکلات کف لگن مشابه فتق می‌باشند و سبب بیرون‌زدگی غیر طبیعی بافت می‌شوند. این عارضه‌ها شامل:

افتادگی واژن یا راست‌روده

رکتوسل (بیرون‌زدگی راست‌روده در واژن)

سیستوسل (بیرون‌زدگی مثانه در واژن)

انتروسل (بیرون‌زدگی روده در واژن)

سیگموئیدوسل (بیرون‌زدگی کولون سیگموئید در واژن)

بیرون‌زدگی عضلات کف لگن پس از جراحی

دیگر بیماری‌های عضلات کف لگن در اثر اختلال در عملکرد عضله یا هماهنگی ضعیف عضله بروز می‌کنند. این بیماری‌ها شامل:

بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری مدفوع

یبوست

اختلال عملکرد جنسی

سندرم رزکسیون قدامی- تحتانی (معمولاً پس از جراحی سرطان راست‌روده ایجاد می‌شود)

دلایل شایع بروز مشکلات کف لگن: 

امکان دارد اختلالات و مشکلات کف لگن هم در مردان و هم در زنان ایجاد شوند. البته اختلالات کف لگن در زنان بیشتر شایع می‌باشند، خصوصاً زنانی که زایمان طبیعی انجام داده‌اند.

دلایل شایع بروز مشکلات و عضلات کف لگن شامل:

کشیدگی عضلانی و یا پارگی پرینه مرتبط با زایمان

اختلالات بافت همبند

عارضه‌های تخریبی عصب‌شناختی

چاقی

هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم)

بلند کردن اشیاء سنگین

آسیب‌دیدگی لگنی ناشی از تصادفات یا صدمات دیگر

جراحی یا پرتودرمانی سرطان رحم، دهانه رحم، پروستات، ستون فقرات، مثانه یا راست‌روده

علائم اختلالات و بیماری‌های کف لگن :

بیماری‌های عضلات کف لگن دارای علائم متعددی می‌باشند. این علائم عبارتند از:

احساس سنگینی یا پری در قسمت واژن یا راست‌روده

کشیدگی، درد یا برآمدگی در قسمت پایین شکم یا لگن

دشواری در تخلیه کامل مثانه

بی‌اختیاری ادراری

بی‌اختیاری مدفوع

یبوست

افتادگی واژن یا راست‌روده

تشخیص اختلال عملکرد عضلات کف لگن:

تشخیص، پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و علائم را مشاهده می کند. پس از مشاوره اولیه، پزشک ارزیابی فیزیکی برای بررسی اسپاسم عضلات یا گره را انجام می دهد. آنها همچنین ضعف عضلانی را بررسی می کنند. برای بررسی کنترل عضلات لگن و انقباضات عضله لگن، پزشک ممکن است با قرار دادن یک پرینومتر یک دستگاه کوچک و حسگر در راست روده یا واژن شما یک معاینه داخلی انجام دهد.

یک گزینه هم شامل قرار دادن الکترودها بر روی پروینوم، ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد یا واژن و مقعد است، تا مشخص شود که آیا بیمار می تواند عضلات لگن را منقبض کرده و شل کند.

اختلالات لگن می تواند باعث بی اختیاری ادرار می شود: 

اختلالات کف لگن، می تواند باعث بی اختیاری در ادرار شود. نشت ادرار کلمه ای است که ما برای آن انتخاب کرده ایم. این اختلال ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما سرفه یا عطسه می کنید، ورزش می کنید یا حتی سر بچه هایتان فریاد می زنید. در این موارد مثانه بسیار فعال شناخته می شود و می تواند به طور مکرر ادرار کند.

شاید محرک های دیگری نیز برای بروز این بیماری در شما وجود داشته باشد. پس بهتر است آن را در یک دفتر یادداشت کنید تا بهتر بتوانید به سلامتی خود کمک کنید.

حتی می تواند در زمانی که فکرش را نمی کنید و در آرامش به سر می برید اتفاق بیفتد.

درمان اختلالات کف لگن:

بسیاری از خانم ها به درمان اختلالات کف لگن نیاز ندارند. با این حال، درمان اختلالات کف لگن زمانی که علائم آزار دهنده هستند یا فعالیت های بیمار را محدود کرده اند انجام می گیرد. علاوه بر این، خانم ها می توانند اقداماتی را به تنهایی یا به همراه درمان انجام دهند تا به درمان اختلالات کف لگن کمک کنند.

درمان اختلالات کف لگن: غیر جراحی

درمان اختلالات کف لگن با روش های غیر جراحی شامل موارد زیر هستند:

  • ورزش عضلات کف لگن. این ورزش ها برای درمان اختلالات کف لگن شامل فشرده و ریلکس کردن عضلات کف لگن می باشند. اگر این ورزش ها به طور مرتب و صحیح انجام گیرند، علائم اختلالات کف لگن را بهبود می بخشند. با این حال، ورزش های عضلات کف لگن پرولاپس را درمان نمی کنند ولی می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.
  • تزریق برای مشکلات کنترل مثانه. تزریق عوامل حجیم کننده در نزدیکی گردن مثانه و پیشابراه بافت ها را ضخیم تر کرده و با تنگ تر کردن به درمان این نوع اختلالات کف لگن کمک می کنند. در طول زمان تزریق برای درمان اختلالات کف لگن تکرار می شود.
  • پساری واژینال. این وسیله سیلیکونی برای درمان برخی از انواع اختلالات کف لگن و بهبودی کنترل مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. وارد کردن پساری به داخل واژن به پشتیبانی بیشتر از اندام های لگنی کمک می کند. پزشک متخصص زنان شکل و اندازه مناسب از پساری را برای درمان اختلالات کف لگن در شما انتخاب می کند و دستورات لازم برای استفاده و مراقبت از آن را به شما ارائه می دهد.

درمان اختلالات کف لگن: جراحی

در برخی موارد، جراحی بهترین راه برای درمان اختلالات کف لگن است خصوصا زمانی که سایر گزینه های درمانی موثر نیستند. برخی روش های جراحی برای درمان اختلالات کف لگن به صورت روش های سرپایی انجام می شوند.

پرولاپسبرای درمان این نوع از اختلالات کف لگن جراحی شامل ترمیم پرولاپس و ایجاد پشتیبانی در لگن می باشد. راه های متعددی برای انجام این کار وجود دارد که بسته به نوع پرولاپس و سایر فاکتورها انجام می گیرد. در مواردی خانم هایی که دچار پرولاپس رحمی شده اند رحم خود را برمی دارند. خانم هایی که جراحی را برای ترمیم اختلالات کف لگن انجام می دهند ممکن است نیاز شود همزمان جراحی را برای درمان مشکلات کنترل مثانه نیز انجام دهند. برخی روش کولپوکلسیز را برای درمان اختلالات کف لگن انتخاب می کنند. در این روش جراحی با تنگ و کوتاه کردن واژن به درمان پرولاپس آن کمک می کنند. این روش به خوبی اثرگذار بوده و خطرات اندکی دارد اما انتخاب مناسبی برای درمان اختلالات کف لگن در خانم هایی که می خواهند تماس جنسی از راه واژن داشته باشند نیست.

چگونه برای سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم آماده شویم؟

قبل از انجام سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم  مثانه شما باید پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود.

سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم   ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم

خواندن سونوگرافی   کف لگن رحم و ضمائم  و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی کف لگن رحم و ضمائم در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *