محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR زمانی مطرح می شود که رشد جنین کمتر از حد انتظار می باشد . یعنی سن جنین بر اساس آخرین زمان پریود مادر با سن تخمین زده بر اساس دور شکم ، طول ران و دور سر جنین تفاوت قابل توجهی پیدا می کند.

دلایل محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)

IUGR  در جنین می‌ تواند دلایل بسیاری داشته باشد . البته باید توجه داشت در بسیاری از موارد نوزاد کوچک است اما دچار IUGR نیست. امکان دارد عواملی مانع از وزن گیری مناسب جنین می شود که باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

محدودیت رشد داخل رحمی یا همان IUGR  ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

1- وجود مشکلات در مادر :

  • دیابت پیشرفته
  • فشارخون بالا یا بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی یا ریوی
  • سوءتغدیه یا کم خونی
  • سیگار کشیدن ، مصرف الکل یا مواد مخدر
  • عفونت های جنین که از مادر به او منتقل می شود
  • برخی از دارو ها مانند دارو های ضد انعقاد

2-ناهنجاری های جفت :  جفت عامل انتقال مواد غذایی و اکسیژن از مادر به جنین و نیز انتقال مواد زائد از جنین به مادر است. اگر جفت به درستی کار نکند، به خوبی تکامل پیدا نکرده باشد، شروع به جدا شدن از دیواره ی رحم کرده باشد (شرایطی که به آن دکلومان جفت گفته می شود) و یا در قسمت های پایین رحم قرار داشته باشد (جفت سرراهی) احتمال بروز محدودیت رشد داخل رحمی IUGR در جنین کمی افزایش می یابد.

3-دوقلویی و یا چند قلویی

4-سوء تغذیه ی شدید

5- بانوانی که پیش از بارداری کمبود وزن داشته و در دوران بارداری نیز افزایش وزن مناسبی ندارند و نیز مادران بارداری که در ارتفاعات خیلی بالا زندگی می کنند (به علت کاهش فشار هوا و مقدار اکسیژن موجود در هوا) احتمال بیشتری برای ابتلای جنین به محدودیت رشد داخل رحمی IUGR دارند.

مادران بارداری که مبتلا به هر یک از موارد ذکر شده در بالا هستند، باید وزن جنین خود را در ویزیت های منظم از طریق سونوگرافی چک کنند. بعلاوه اگر در فرزندان قبلی خود سابقه ی محدودیت رشد داخل رحمی IUGR دارید، باید حتماً حداقل یک سونوگرافی در حدود پایان سه ماهه ی دوم تا آغاز سه ماهه ی سوم برای بررسی وزن جنین انجام دهند.

در صورت تشخیص محدودیت رشد داخل رحمی IUGR در جنین چه باید کرد؟

نگران نباشید و فقط پیگیر باشید.اکثر جنین ها با IUGR کاملا سالم و بدون هیچ مشکلی به دنیا می آیند. اگر در بررسی های سونوگرافی، جنین شما مبتلا به IUGR تشخیص داده شد، شما باید ابتدا یک سونوگرافی کالر داپلر جنین انجام دهید، تا بررسی شود که آیا مسأله ی IUGR سبب بروزمسایل دیگری نظیر کاهش خونرسانی یا کم خونی یا کاهش اکسیژن نیز در جنین شده است یا خیر.

علت IUGR هر چه که باشد، شما باید با فواصل 2 تا 4 هفته سونوگرافی انجام دهید تا شرایط سلامتی جنین و میزان رشد آن از یک سونوگرافی تا سونوگرافی بعدی بررسی شود.

سونوگرافی سه بعدی جنین که تشخیص IUGR به موقع داده شد و مادر پس از اقدامات لازم در هفته 36 کاملا جنین سالم

اگر شما در مرحله ی پایانی بارداری هستید یعنی 37  هفته را پشت سر گذاشته اید، زایمان به روش طبیعی یا سزارین باید انجام شود. اگر دوران بارداری هنوز به اتمام نرسیده است، تصمیم گیری راجع به زمان زایمان به شرایط شما و جنین بستگی دارد.

سونوگرافی : سونوگرافی، روش اصلی برای بررسی رشد جنین در رحم  مادر باردار است. در این روش با استفاده از امواج صوتی، تصویری از جنین گرفته می‌شود و پزشک می‌تواند جنین را در رحم مشاهده کند. برای به دست آوردن اندازه‌های سر و شکم جنین می‌توان از سونوگرافی استفاده کرد. با مقایسۀ این اندازه‌ها با نمودار رشد، می‌توان وزن جنین را تخمین زد. از سونوگرافی برای اندازه‌گیری میزان مایع آمنیوتیک نیز می‌توان استفاده کرد. کم بودن مایع آمنیوتیک می‌تواند نشان‌دهندۀ محدودیت رشد جنین در رحم باشد.

سونوگرافی  کالر داپلر جنین : 

سونوگرافی داپلر با استفاده از امواج صوتی، میزان و سرعت جریان خون در رگ‌های بند ناف و شریان مغز و قلب جنین و شریان های رحمی مادر را اندازه‌گیری می‌کند.

بررسی عروق بند ناف و میزان خون رسانی جفت به جنین

اندازه‌گیری وزن در سونوگرافی پزشک رادیولوژیست با اندازه گیری چهار معیار طول سر جنین و دور سر جنین و طول استخوان فمور جنین و دور شکم جنین  به بررسی وزن جنین و مقایسه با سن بارداری جنین میتواند در مورد رشد مطلوب جنین اظهار نظر کند.

آیا می توانم کاری برای سلامتی جنین دچار IUGR  انجام دهم؟

انتخاب بهترین راه برای کنترل محدودیت رشد داخل رحمی IUGR با توجه به شدت این عارضه و زمان بروز آن خواهد بود. هرچه شدت این عارضه بیشتر و زمان بروز آن زودتر باشد، معمولاً احتمال بروز خطرهای ناشی از آن برای جنین نیز بیشتر است. تحت مراقبت قرار دادن جنین با استفاده از روش‌هایی نظیر سونوگرافی معمولی، سونوگرافی کالر داپلر جنین  ممکن است در درمان این عارضه مؤثر باشد. اگرچه نمی‌توان کاملاً جلوی این عارضه را گرفت اما اقدامات زیر به کند کردن روند آن یا کاهش عوارض آن کمک می‌کند:

  • بهبود تغذیه: تغذیۀ مناسب مادر می‌تواند باعث افزایش وزن جنین و رشد بهتر او در رحم شود.
  • استراحت:   استراحت مطلق در منزل ممکن است باعث بهبود خون‌رسانی به جنین شود.
  • زایمان:  اگر این عارضه سلامت جنین را با خطر مواجه کند، ممکن است پزشک متخصص زنان تصمیم به انجام زایمان زودرس بگیرد. اگر پزشک متخصص زنان معتقد باشد که جنین برای تحمل فشار ناشی از زایمان بیش از حد ضعیف است یا اگر با شروع درد زایمان، جنین دچار مشکل شود، بهتر است سزارین انجام شود.

پیشگیری از محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)

با این وجود که محدودیت رشد داخل رحمی IUGR ممکن است حتی در صورت سالم بودن مادر اتفاق بیفتد، با انجام برخی اقدامات می‌توان خطر ابتلا به آن را پایین آورد و احتمال داشتن بارداری و نوزادی سالم را افزایش داد:

  • معاینات بارداری را به شکل منظم انجام دهید

انجام منظم معاینات بارداری، احتمال تشخیص زودهنگام مشکلات مرتبط با رشد جنین و امکان درمان زودهنگام آن را فراهم می‌کند.

  • حرکات جنین را تحت نظر بگیرید

 اگر جنین کم‌تحرک است یا حرکتی ندارد، احتمالاً مشکلی وجود دارد. هر نوع تغییر در حرکات جنین را باید به پزشکتان اطلاع دهید.

  • داروها را فقط با نظر پزشک مصرف کنید

گاهی یکی از داروهایی که مادر باردار برای بیماری خاصی مصرف می‌کند ممکن است باعث بروز عارضه‌ای در جنین شود. بهتر است هیچ دارویی را بدون مشورت پزشک بارداری خود مصرف نکنید.

  • مواد غذایی سلام استفاده کنید

غذاهای سالم و پرکالری باعث رسیدن مواد مغذی کافی به جنین می‌شود.

  • استراحت کافی داشته باشید

استراحت کردن باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید و حتی به رشد بهتر جنین نیز کمک می‌کند. سعی کنید هر شب هشت ساعت یا بیشتر بخوابید. یک یا دو ساعت چرت زدن در عصر نیز برای شما مفید است.

  • از روش‌های زندگی غیر‌سالم دوری کنید

اگر الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنید یا سیگار می‌کشید، برای سلامت فرزندتان این عادت را ترک کنید.

چگونه برای سونوگرافی حاملگی و کالر داپلر جنین (IUGR) آماده شویم؟

انجام سونوگرافی داپلر آمادگی خاصی نیاز ندارد .

سونوگرافی حاملگی و کالر داپلر جنین (IUGR)  چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی بارداری و کالر داپلر جنین (IUGR)  ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

سونوگرافی کاملا روشی بدون اشعه ، بی خطر و بی ضرر ، کم هزینه و کاربردای میباشد.

خواندن نتایج سونوگرافی  حاملگی و کالر داپلر جنین (IUGR)

خواندن سونوگرافی بارداری و کالر داپلر جنین (IUGR)  و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

تفسیر اعداد و ارقام سونوگرافی به عهده پزشک متخصص رادیولوژیست است که با مقایسه با جداول استاندارد میزان درجه IUGR را به شما اعلام میکند.

بهترین مرکز سونوگرافی برای  سونوگرافی بارداری و کالر داپلر جنین (IUGR)  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در شمال تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی بارداری و کالر داپلر جنین (IUGR) در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *