فیبروم های رحمی

فیبروم

فیبروم های رحمی توده های غیر سرطانی رحم هستند که اغلب در سال های باروری ظاهر می شوند. فیبروم های رحمی که لیومیوم
يا میوم نیز نامیده می شوند، با افزایش خطر سرطان رحم مرتبط نیستند و تقریباً هرگز به سرطان تبدیل نمی شوند.

💠 فیبروم ها در اندازه های مختلف هستند، از اندازه خيلي كوچك غیرقابل تشخیص توسط چشم انسان، تا توده های حجیم که می توانند رحم را منحرف و بزرگ کنند. شما می توانید یک فیبروم یا چند فیبروم داشته باشید.
بسیاری از زنان در طول زندگی خود فیبروم رحم دارند. اما ممکن است هرگز ندانند که فیبروم رحمی دارند زیرا اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. پزشک شما ممکن است به طور اتفاقی فیبروم ها را در طول معاینه لگن یا سونوگرافی کشف کند.

💠 علائم
بسیاری از زنانی که فیبروم دارند هیچ علامتی ندارند. در مواردی كه علامت دار هستند، علائم را می توان تحت تأثیر محل، اندازه و تعداد فیبروم ها قرار داد.

در زنانی که دارای علائم هستند، شایع ترین علائم و نشانه های فیبروم رحمی عبارتند از:

🌀خونریزی شدید قاعدگی
🌀دوره های قاعدگی بیش از یک هفته طول می کشد
🌀فشار یا درد لگن
🌀تکرر ادرار
🌀مشکل در تخلیه مثانه
🌀یبوست
🌀کمردرد یا پا درد

💠 عوامل خطر

🌀زنان در سنین باروری

🌀 نژاد. اگرچه همه زنان در سنین باروری ممکن است به فیبروم مبتلا شوند، زنان سیاه‌پوست بیشتر از زنان سایر گروه‌های نژادی به فیبروم مبتلا می‌شوند. علاوه بر این، زنان سیاه‌پوست در سنین پایین‌تر فیبروم دارند، و همچنین احتمالاً فیبروم‌های بیشتر یا بزرگ‌تری همراه با علائم شدیدتر دارند.

🌀وراثت اگر مادر یا خواهر شما فیبروم داشته باشد، شما نيز در خطر ابتلا به آن هستید.

🌀 عوامل دیگر. شروع قاعدگی در سنین پایین؛ چاقی؛ کمبود ویتامین D؛ داشتن رژیم غذایی با گوشت قرمز بیشتر و سبزیجات سبز، میوه و لبنیات کمتر. و نوشیدن الکل، از جمله آبجو، خطر ابتلا به فیبروم را افزایش می دهد.

💠 بارداری و فیبروم

فیبروم ها معمولاً در باردار شدن تداخلی ندارند. با این حال، ممکن است فیبروم ها – به ویژه فیبروم های زیر مخاطی – باعث ناباروری یا از دست دادن بارداری شوند.

فیبروم ها همچنین گاهى ممکن است خطر برخی از عوارض بارداری مانند جدا شدن جفت، محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را افزایش دهند.

#فيبروم#ميوم#فيبروم_رحمى#سونوهیستروگرافی#سونوهیسترو#سونوگرافى_ترانس_واژينال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *