فوکوس اکوژن قلب چیست؟

دکتر هدیه اکبری و دکتر سونا اکبری کیا

فوکوس اکوژن قلب  به چه معنی  است؟

فوکوس اکوژن داخل قلب، لکه کوچک و روشنی است که داخل قلب جینن وجود دارد و با سونوگرافی دیده می‌شود و اغلب در بطن چپ قلب دیده می‌شود. باید توجه داشته باشید که این نشانه  هیچ تاثیری در عملکرد قلب نخواهد داشت و در اغلب سونوگرافی‌های قبل از زایمان مشاهده می‌شود.

فوکوس اکوژن در چه سنی از جنین دیده میشود؟

معمولا فوکوس اکوژن،  در سه ماهه دوم و سوم بارداری در سونوگرافی دیده می‌شود. از ۵ نوزاد، حداقل یک نوزاد به فوکوس اکوژن قلب مبتلا می‌شود. در برخی موارد ممکن است تعداد لکه‌های بیشتری در قسمت‌های مختلف قلب وجود داشته باشد.

آنها هرگز به دیواره‌ دهلیزهای قلب متصل نمی‌شوند. این لکه‌ها معمولا در بطن‌ها در ماهیچه‌های پاپیلاری یا رشته‌های تاندونی دیده می‌شوند. برای اینکه بگوییم جنینی فوکوس اکوژن دارد، باید اکوژن‌ها مانند استخوان جنین باشد.

فوکوس اکوژن در قلب جنین 18 هفته

آیا داشتن فوکوس اکوژن به معنی اختلال قلبی یا کروموزومی است؟

خیر ،در اغلب موارد، جنین مبتلا به فوکوس اکوژن داخل قلب، بدون هیچ مشکلی، سالم به دنیا می‌آید و هیچ گونه ناهنجاری قلبی و غیر قلبی ندارد.

. هرچند در برخی موارد که یافته های همراه دیگری در مغز و کلیه ها و روده ها وجود داشته باشد و یا استخوان بینی نیز کوتاه باشد، شرایط ممکن است بدتر شود چرا که ممکن است با تغییرات کروموزومی در جنین ارتباط داشته باشد.
بیشترین نگرانی در مورد فوکوس اکوژن داخل قلب همراه با سایر اختلالات مغزی و کلیوی و روده ای و استخوانی، این است که می‌تواند نشانه‌هایی از سندروم داون باشد. این ناتوانی‌ ژنتیکی با خصوصیات فیزیکی خاص و همچنین توانایی محدود شناختی مرتبط است. این اتفاق به دلیل اختلال در کروموزوم ۲۱ رخ می‌دهد و مشکلات متعددی در رشد کودک ایجاد خواهد کرد. این مشکلات تغییرناپذیر هستند و می‌بایست از زمان تولد مدیریت شوند.
در صورتیکه فوکوس اکوژن تنها یافته سونوگرافی باشد ،نگران نباشید اقدام دیگری لازم نیست.و با

رشد جنینی این فوکوس محو میشود

نمای 4حفره قلب

کارهایی که باید بعد از تشخیص فوکوس اکوژن داخل قلب انجام داد :

برای یافتن نشانه‌های جهش کروموزومی بر روی جنین در حال رشد سونوگرافی دقیق‌تری انجام خواهد شد. اگر تمام اعضای بدن جنین قابل مشاهده نباشد، متخصص سونوگرافی،‌ برای یک هفته بعد وقت سونوگرافی مجدد خواهد داد. پزشک اگر علائمی از ناهنجاری دیگر همراه در سونوگرافی  مشاهده کرد،‌ دستور تست ژنتیک و یا آمینوسنتز می‌دهد.

در صورتیکه فوکوس اکوژن تنها یافته سونوگرافی باشد ،نگران نباشید اقدام دیگری لازم نیست.و با

رشد جنینی این فوکوس محو میشود

چگونه برای سونوگرافی قلب جنین آماده شویم؟

آمادگی خاصی ندراد.بهتر است نوشیدنی شیرین همراه داشته باشید که به حرکت جنین کمک کند.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی   ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای اکو قلب جنین در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی      در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *