سونوگرافی های لازم در بارداری

سونوگرافی : نه فقط برای تعیین جنسیت جنین

سه ماه نخست بارداری زمان تشکیل اندام های جنین است. تمامی پزشکان در این زمان و به ویژه در هفته چهارم انجام سونوگرافی و هرگونه سونوگرافی های لازم در بارداری را برای تشخیص سن جنین و در هفته دوازدهم برای تشخیص ناهنجاری های جنینی ضروری میدانند .بسیارند خانم های بارداری که به توصیه اطرافیان از سونوگرافی دوری میکنند چون معتقد اند سونوگرافی میتواند برای جنین مضر باشد اما علم در این زمینه پیشرفت بسیاری کرده است و مشخص شده سونوگرافی به عنوان ابزار تشخیصی مهم در اغلب رشته های پزشکی و به ویژه زنان ومامایی برای مادر و جنین خطری ندارد . گاهی دیده میشود که خانواده ها  تنها برای تشخبص جنسیت جنین برای سونوگرافی مراجعه میکنند ، در حالی که سونوگرافی به منظور تعیین جنسیت تنها از هفته بیست بارداری ممکن است و انجام آن در سه ماه نخست جهت بررسی موارد دیگری میباشد.  

سونوگرافی های لازم در بارداری چیست و تعداد دفعات سونوگرافی طی دوره بارداری چند بار است ؟

سونوگرافی های لازم در بارداری و دفعات آن بستگی به نتیجه معاینه های پزشک دارد که با توجه به عوامل گوناگونی مانند نتیجه آزمایش ها و شرایط بدنی مادر تعیین میشود . اگر پزشکی تشخیص دهد که شرایط مادر حساس است ممکن است ماهی یک بار دستور سونوگرافی بدهد.

در صورت عادی بودن شرایط، یک بار در همان هشت هفتگی جنین ، بار دوم از هفته یازدهم تا چهاردهم برای تست سونوگرافی غربالگری سه ماه نخست ، بار سوم درهفته هجدهم برای سلامت جنین و بار چهارم در ماه آخر بارداری برای تعیین وضعیت قرارگیری جنین در بدن ، انجام میشود . جنین به طور معمول باید با سر به طرف پایین در رحم قرار گرفته باشد . بنابراین یک خانم باردار طول دوره نه ماه بارداری حداقل چهار بار نیاز به سونوگرافی دارد و بیشتر از این در حالت عادی ضرورتی ندارد و بهتر است برخی از مادران که در این مورد کمی نگرانی و وسواس دارند این نکته را مدنظر قرار دهند مگر با تشخیص پزشک معالج در مورد خاص.

سونوگرافی های لازم در بارداری
سونوگرافی آوا

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی چیست؟

یکی از سونوگرافی های لازم در بارداری می تواند سونوگرافی های سه بعدی یا چهار بعدی باشد. سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی مانند سونوگرافی دو بعدی تنها تصاویر سیاه و سفید رانشان نمیدهد بلکه همانند تصاویر سه بعدی و چها بعدی جزئیات کامل تر و روشن تری از بدن جنین را نشان میدهد.

ما در این سونوگرافی ها میتوانیم دقت بالاتری در تشخیص ناهنجاری های بزرگ داشته باشیم . این نوع سونوگرافی از هفته هجدهم تا بیست ششم انجام میشود و راه بهتری برای بررسی شرایط جنین به حساب میاید.

در چنین سونو هایی همچنین مادر میتواند عکس العمل ها و حرکات فرزندش را واضح تر مشاهده کند و حتی چهره و اندام های جنین را ببیند .

مزایا سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی چیست؟ 

این نوع سونوگرافی نسبت به سونوگرافی دو بعدی دقت بیشتری برای تشخیص ناهنجاری ها دارد و برای مادرانی که سابقه مرده زایی ، سقط ، داشتن جنین معیوب و یا اختلالی در رحم دارند بهتر است که این نوع سونوگرافی حتما انجام شود.

اگر پزشک تشخیص دهد که ممکن است در صورت انجام ندادن این کار در آینده صدمات جبران ناپذیری به کودک و مادر وارد آید برای اطمینان ، آن را تجویز میکند.

آیا مشکلاتی مانند بیماری های خونی و ژنتیکی در سونوگرافی مشخص میشود؟

به طور معمول برای این کار از سونوگرافی استفاده نمیشود. در مواردی میتوان با آزمایش بر روی مایع داخلی رحم که جنین در آن قرار گرفته (یا همان کیسه آب) چنین مشکلاتی را تشخیص داد.

زیرا سلول های پوست جنین که در این مایع ریزش کرده است خواص ژنتیکی بچه را نشان میدهد بنابراین با بررسی ژنتیکی این سلول ها میتواند تشخیص داد که این جنین بیماری خونی دارد یا نه و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام داد، بهترین وقت برای انجام این کار چهارده هفتگی است .معمولا سونوگرافی نمیتواند هر اختلاف کروموزومی را تشخیص دهد . زیرا همین طور که گفتیم سونوگرافی برای تشخیص انواع خاصی از ناهنجاری ها مانند منگولیسم مناسب است که آن هم از روی بررسی شکل ظاهری برخی از اجزا بدن جنین و ضخامت پشت گردن جنین در زمان مناسب و تکمیلی امکان پذیر میشود.

سونوگرافی NT سونوگرافی غربالگری :

یکی از سونوگرافی های لازم در بارداری و یکی از تست های غربالگری که برای مادران باردار در هفته یازدهم تا چهاردهم بارداری توصیه میشود ، سونوگرافی NT مخفف Nuchal-Translucency به معنای فضای پشت گردن است .

در طی این نوع سونوگرافی ، متخصص مربوطه با بررسی ابعاد و اندازه گیری های جنین ، ابتلای او به بیماری های سندروم داون و برخی از ناهنجاری های کروموزومی را بررسی می کند.

قبلا مادران تنها پس از به دنیا آمدن فرزندانشان ، متوجه نقص های مادرزادی و ژنتیکی در او  می شدند ، اما با این تکنولوژی جدید میتوان قبل از ورود جنین به ماه چهارم جنینی ، از ابتلای او به این ناهنجاری ها اطلاعاتی کسب کرد.

سونوگرافی NT چه موقع باید انجام شود؟

سونوگرافی NT باید بین هفته های یازده و چهارده بارداری انجام بگیرد ، زیرا در محدوده همین سن بارداری ، مایع پشت گردن جنین ، شفاف و قابل بررسی است . قبل از یازده هفتگی انجام این سونوئگرافی امکان پذیز نیست زیرا جنین بسیار کوچک است و بعد از هفته چهاردهم نیز مایع شفاف پشت گردن جنین ، از بین میرود. همچنین در طی سونوگرافی   NT، وجود و یا عدم وجود استخوان  بینی هم قابل ثبت وبررسی میباشد ،زیرا در ناهنجاری های مادرزادی مثل سندروم داون ، تیغه استخوان بینی تشکیل نمیشود. 

قبل از انجام سونوگرافی NT – NB – غربالگری ، مثانه شما باید پر باشد. در نتیجه قبل از انجام سونوگرافی به میزان زیادی آب بنوشید و چند ساعت قبل از آزمایش ادرار نکنید. خالی بودن مثانه باعث می شود تصاویر دقیقی از سونوگرافی حاصل نشود. خوردن مواد شیرین برای انجام سونوگرافی بسیار موثر است.

چگونه برای سونوگرافی NB- NT – غربالگری مرحله اول – آنومالی اسکن آماده شویم؟

در طول سونوگرافی NT – NB غربالگری مرحله اول – آنومالی اسکن و اکوی قلب جنین   ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی NT – NB – آنومالی اسکن و غربالگری و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی

بهترین مرکز سونوگرافی برای انجام سونوگرافی NT  ، NB و غربالگری جنین و آنومالی اسکن – اکوی قلب جنین  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی NT , NB و آنومالی اسکن در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی NT  ، NB و غربالگری جنین و آنومالی اسکن اکوی قلب جنین در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *