حرکات جنین درهفته های مختلف بارداری:

با انواع حرکات جنین در بارداری بیشتر آشنا شوید:

بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری به‌دنبال دریافت پاسخ سوالاتی مانند حرکات جنین از چند هفتگی احساس می‌شود؟ واقعا تکان خوردن جنین شبیه چیست؟ آیا هر روز باید حرکات جنین حس شود؟ چه حرکات از جنین خطرناک است؟ هستند.

یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات بارداری زمانی است که برای اولین بار حرکات ریز جنین را در داخل رحم خود احساس می‌کنید. این حرکات نشان می‌دهند که کودک شما زنده است و به‌خوبی در حال رشد است.

پس از اتمام خستگی‌های سه ماهه اول بارداری (در اثر احساس مداوم حالت تهوع، یبوست و نیاز مکرر به ادرار کردن)، مطمئنا احساس اولین حرکات کودک در سه ماهه دوم بارداری یک تسکین خوشایند است. البته گاهی احساس حرکات جنین برای شما به یک عامل استرس‌زا تبدیل می‌شود. زیرا نمی‌دانید هرگونه تغییری در این روند طبیعی است یا خیر!

ازآنجایی‌که ویژگی‌های هر نوزادی منحصربه‌فرد است، باید برای شما مهم باشد که الگوی حرکتی کودک خود را ارزیابی کنید. اگر فکر می‌کنید در حال حاضر قدرت یا تعداد حرکات کودک شما کاهش یافته است، فوراً با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید و تا روز بعد منتظر نمانید.

حرکت جنین در سه ماهه اول:

از روزها و هفته های اول بارداری تا پایان ماه سوم (وقتی تارهای صوتی کودک شروع به شکل گیری می کنند) ، سه ماهه اول زمان حیرت آوری است. جنین از هفته های 8-9 دارای حرکت است.

رشد و نمو جنین سریع است اما انتظار نداشته باشید که حرکتی از جنین را احساس کنید .

کودک شما خیلی ریز است و خیلی دور و در اعماق رحم شما قرار دارد پس نمی تواند روی شکم شما ضربه بزند. اما وقتی که برای سونوگرافی مراجعه میکنید ، پزشک حرکات جنین را به شما نشان میدهد که این تصاویر براحتی برای والدین قابل درک است. حرکت دستها و پاها و حتی تنه جنین در مانیتور مشاهده میشود.

حرکت جنین در سه ماهه دوم:

زمانی که شما در حال صحبت کردن هستید او ممکن است در حال مکیدن انگشت شست ، لگد زدن و لرزیدن باشد. چه موقع آن حرکات را که نشان از وجود جنین است را احساس می کنید؟

برخی از خانمها اولین حرکت  جنین خود را خیلی زود حس می کنند که بین هفته های 14 تا 26 است.

اما به طور میانگین ماردران از هفته 18 تا هفته 22 حرکات جنین را حس میکنند. (البته تغییرات متداول هستند).

موقعیت جفت می تواند در زمالن حس شدن حرکات نقش ایفا کند: اگر جفت جلوی رحم باشد ، که به آن جفت قدامی نیز گفته می شود ، می تواند حرکات راماسکه کند (مثل بالشی که روی جنین قرار گرفته) و انتظار برای آن لگد ها را هفته ها طولانی تر کند.

حرکات جنین در هفته به هفته بارداری به ترتیب زیر می باشد:

در هفته 7تا 8 بارداری، جنین شروع به تکان خوردن می کند.

حدود هفته نهم بارداری، با شروع سکسکه، تکان می خورد و همچنین بازوها و پاهای خود را به صورت نامحسوس حرکت می دهد.

در هفته دهم بارداری، جنین می تواند سر خود را تکان دهدو با دست صورت خود را لمس کند همچنین در این هفته  قادر است فک خود را باز و بسته کند.

بعد از هفته 12 بارداری ، او می تواند علاوه بر حرکات کششی، خمیازه نیز بکشد.

در هفته 14 بارداری او می تواند چشم خود را به اطراف بچرخاند.

در هفته 15 بارداری او می تواند انگشت شست خود را بمکد. که با مشاهده این صحنه در طول اسکن می توان به راست دست یا چپ دست بودن او پی برد.

به تدریج، با رشد جنین حرکات ملایم و لرزشی او قوی تر می شود و مادر نیز آنها را واضح تر از قبل احساس خواهد کرد.

در زمانی که جنین حرکت نمی کند به احتمال زیاد خواب است، حتی ممکن است در زمان سونوگرافی نیز در حال چرت زدن باشد و حرکتی نکند. با کمی فشار و ضربه به شکم جنین بیدار می شود و حرکت می کند.

با پیشرفت بارداری، زمان استراحت جنین نیز طولانی می گردد و این زمان معمولا 20 دقیقه و یا حتی ممکن است به 50 تا 75 دقیقه نیز برسد.

بنابراین اگربا کاهش حرکت جنین مواجه شدید، یک ساعت صبر کنید و اگر دیابت بارداری ندارید، خوراکی های شیرین استفاده کنید و مجدد حرکات جنین را بررسی کنید.

در صورتی که کاهش حرکت جنین مستمر بود با پزشک یا ماما تماس بگیرید. معمولا در این موارد سونوگرافی بیوفیزیکال و بررسی سلامت جنین درخواست می شود.

سونوگرافی بررسی حرکات جنین (بیوفیزیکال پروفایل)

این تست معمولاً پس از هفته 32 بارداری انجام می‌شود.

این سونوگرافی جنین برای ارزیابی ضربان قلب، تنفس، حرکات، تون عضلانی و سطح مایع آمنیوتیک استفاده میگردد  

بیوفیزیکال پروفایل یک آزمایش ساده و بدون درد است که طی دوران بارداری به‌منظور ارزیابی میزان سلامت جنین انجام می‌شود. خصوصاً برای اطمینان از اینکه جنین، اکسیژن کافی از رحم دریافت می‌کند یا خیر. این آزمایش اغلب زمانی انجام می‌گیرد که از تاریخ مقرر زایمان گذشته باشد. همچنین اگر بارداریِ پرخطر داشته باشید، این آزمایش می‌تواند در سه‌ماهه‌ی سوم نیز انجام گیرد.

این آزمون حدود 20-30 دقیقه طول می‌کشد و گاهی به علت خواب بودن جنین از مادر خواسته می‌شود آبمیوه‌ای شیرین میل کند و یا با ایجاد یک‌صدای بلند جنین را بیدار خواهند کرد.

مادر بر روی تخت معاینه دراز می‌کشید و رادیولوژیست پروب (مبدل) دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم وی نگه میدارد و حرکات جنین ، ضربان قلب، تنفس جنین  و میزان مایع امنیوتیک را بررسی میکند و امتیاز میدهد.

حرکات جنین

بهترین مرکز سونوگرافی  در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *