حاملگی خارج رحمی (EP)

حاملگی خارج از رحم چیست ؟

 بارداری، از لقاح گرفته تا وضع حمل، مستلزم مراحل متعددی است که در بدن زنان یکی پس از دیگری طی می‌شوند. یکی از این مراحل، حرکت تخمک بارور شده به سمت رحم برای لانه گزینی است. در بارداری خارج از رحم، بجای اینکه تخمک بارور شده در رحم قرار گیرد، به لوله فالوپ(بارداری توبال)، حفره شکمی یا دهانه رحم می‌چسبد.

در این حالت علی رغم اینکه ممکن است آزمایش حاملگی نشان دهد که زن حامله است، اما تخمک بارور شده جایی جز رحم نمی تواند به خوبی رشد کند. براساس آمار ﺁﻛﺎﺩﻣﻲ ﭘﺰﺷﻜﺎﻥ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ (AAFP)، از هر 50 حاملگی ممکن است یکی خارج از رحم باشد (از هر 1000 حاملگی 20 عدد ).

حاملگی خارج از رحم چنانچه درمان نشود می‌تواند به یک وضعیت اورژانسی تبدیل گردد. درمان فوری حاملگی خارج از رحم خطر بروز عوارض ناشی از آن را در شما کاهش می‌دهد و شانس شما را برای بارداری‌ طبیعی در آینده افزایش می دهد و از عوارض بعدی می‌کاهد.

علائم حاملگی خارج از رحم

ممکن است در ابتدا شما متوجه هیچ علامتی در خودتان نشوید. با این حال، برخی از زنانی که حاملگی خارج از رحمی را تجربه می‌کنند، علائم یا نشانه‌های رایج بارداری را احساس نموده‌اند. این علائم عبارتنداز:

  •  پریود نشدن
  • حساسیت پستان‌ها
  • حالت تهوع 

اگر تست بارداری دهید، نتیجه مثبت خواهد بود. با این حال، حاملگی خارج از رحم نمی‌تواند روند طبیعی خودش را به درستی طی کند. پس اگر سؤال پیش آمد که آیا تست حاملگی خارج از رحم مثبت می‌شود؟ یاخیر باید بگوییم که جواب قطعاً مثبت است.

درد‌های خفیف زیر شکم هم از علائم دیگر این بیماری است، اما در مواردی که بیمار احساس درد در شانه دارد، درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی باشد و یا بیمار دچار سرگیجه شدید و افت فشارخون و سیاهی رفتن چشم‌ها شود یا غش کند، این علائم، علامت خطر بوده و نیاز به بستری و درمان اورژانسی دارد؛ زیرا این علائم در وضعیت پاره ‌شدن لوله رحمی و خونریزی شدید داخلی رخ می‌دهند.

چه عواملی می‌تواند در حاملگی خارج از رحم مؤثر باشد؟

این نوع بارداری غیرطبیعی می‌تواند برای خانم‌ها خطرآفرین باشد، زیرا تخمکِ در حال رشد، فضای کافی مانند رحم را ندارد که این امر منجر به مشکلات زیادی خواهد شد. علت بارداری خارج از رحم به‌طور دقیق مشخص نیست، اما برخی از عوامل می‌تواند در ایجاد چنین بارداری بسیار مؤثر باشد که به شرح زیر است:

التهاب و زخم در لوله‌های فالوپ به‌دلیل برخی از بیماری‌ها یا عمل جراحی انجام شده در این ناحیه
مشکلات هورمونی
نقص مادرزادی
ناهنجاری‌های ژنتیکی
وجود برخی از بیماری‌ها که منجر به تغییر شکل لوله‌های فالوپ و دیگر اندام‌های تولید مثل در خانم‌ها می‌شود.

در حالت کلی می‌بایست وضعیت جسمانی توسط متخصص زنان بررسی شود تا به‌طور دقیق علت بارداری خارج از رحم بررسی شود.

 

تشخیص بارداري خارج از رحم

اولین مرحله برای تشخیص حاملگي خارج ار رحم، پرسش و پاسخ بین بیمار و پزشک و همچنین معاینه پزشک است، اما از آنجا كه امكان وجود بسياري از علايم فوق در يك بارداري طبيعي نيز هست، براي تشخيص قطعي حاملگي خارج رحمي از روش هاي زير نيز استفاده مي شود:

انجام آزمايش خون: تست کمی بارداری (مثبت یا منفی بودن) و یا تست کیفی يعني اندازه گيري مقدار HCG در خون (اندازه گیری سطح هورمون ها)

در يك بارداري طبيعي مقدار گنادوتروپين جفتي انساني (HCG) به سرعت افزايش مي يابد و اگر سطح HCG آن طور كه انتظار مي رود افزايش نيابد، به وجود نوعي بارداري غير طبيعي مشكوك مي شويم. در صورت وجود بارداري خارج رحمي، ممكن است سطح HCG افزايش يابد ولي در سونوگرافي، هيچ نشانه اي مبني بر بارداري درون رحم ديده نمي شود.

  • معاينه داخلي از طريق واژن: احتمالا دهانه رحم بسيار دردناك بوده و ممكن است در معاينه لگني توده اي در ناحيه لوله ها و خارج از رحم لمس شود.
  • سونوگرافي يا سونوگرافی ترانس واژینال: البته امکان دارد با وجود انجام این تست پزشک نتواند نظر قطعی بدهد اما می تواند عدم وجود جنین در رحم را تشخیص دهد، همچنين پزشك ممكن است توده اي در ناحيه لوله فالوپ يا تخمدان را مشاهده كند و يا به دليل پارگي لوله يا خونريزي، مقداري خون در حفره شكم ببيند.
  • لاپاروسكوپي: گاهي حتي با انجام آزمايشات فوق تشخيص قطعي حاملگي خارج رحمي امكان پذير نيست و يا بسيار شبيه به علائم سقط مي باشد. بنابراين ممكن است پزشك فرد را تحت نظر بگيرد يا درخواست لاپاروسكوپي نمايد. با لاپاراسكوپي برش هاي بسيار كوچكي در ناحيه ناف و بخش تحتاني شكم ايجاد مي شود و پزشك داخل شكم و اعضاي لگني را با وسيله كوچكي به نام لاپاروسكوپ مشاهده مي كند. با اين روش مي توان محل دقيق بارداري خارج رحمي را نيز پيدا نمود.

چه کسانی در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند؟

تمام زنانی که فعالیت جنسی دارند تا حدی در معرض بارداری خارج از رحم هستند. هر یک از موارد زیر احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهند:

  • بارداری در سن 35 سال یا بالاتر
  • سابقه جراحی لگن، جراحی شکمی یا سابقه سقط مکرر
  • سابقه بیماری التهابی لگن (PID)
  • سابقه آندومتریوز
  • لقاح با روش‌ها یا داروهای باروری
  • مصرف دخانیات
  • سابقه بارداری خارج از رحم
  • سابقه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (STDs)، نظیر سوزاک یا کلامیدیا
  • وجود ناهنجاری‌های ساختاری در لوله‌های فالوپ به گونه‌ای که تخمک قادر به حرکت
  • درون آنها نباشد.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی حاملگی ، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی حاملگی در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی  حاملگی و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای حاملگی در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی  حاملگی در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *