ترشح نوک پستان چیست؟

ترشح پستان چیست؟

به غیر از زمان هایی که بانوان در دوران شیردهی یا بارداری هستند، هر نوع مایعی که از پستان آن‌ها به بیرون تراوش کند، ترشح پستان نامیده می‌شود. این ترشحات در بسیاری از بانوان وجود دارند. اما برخی از خانم‌ها با مشاهده آن‌ها نگران وجود بیماری‌هایی چون سرطان سینه می‌شوند.

این ترشحات گاهی با اعمال فشار بر نوک سینه‌ها و گاهی به صورت خود به خودی از یک، یا هر دو سینه خارج می‌شوند. دلیل اصلی آن نیز وجود خوشه‌های حاوی ترشحات در نوک سینه‌ها است. تعداد این خوشه‌ها در هر سینه به بیشتر از 10 عدد می‌رسد. مجرائی که ترشحات پستانی از آنجا به بیرون منتقل می‌شوند، همان مجرائی است که شیر خانم‌ها از آن خارج می شود. میزان و دفعات ترشح از نوک پستان با افزایش سن و حاملگی‌های بیشتر بالاتر می‌رود. رنگ این ترشحات شیری، سبز رنگ، قهوه‌ای و زرد یا خونی، بدون بو یا دارای بوی نامحسوس است. با بررسی این ترشحات و مراجعه به موقع به پزشک می‌توان از بروز خیلی از بیماری‌ها علی الخصوص سرطان جلوگیری کرد. با این حال در 95 درصد زنان این ترشحات نشان از بیماری‌های بدخیم نیست. بنابراین نیازی نیست نگران باشید

ترشحات نوک سینه در زنان و راه های درمان آن:

به خروج مایعات از نوک پستان ترشحات نوک پستان گفته می شود که یک علامت بسیار شایع است و در بیشتر موارد بخشی از عملکرد طبیعی پستان است تا اینکه ناشی از مشکلی باشد. ترشح نوک سینه به تنهایی (بدون توده یا تغییر شکل نوک پستان) یک علامت بسیار غیر معمول سرطان پستان است. به طور معمول 15-20 مجاری شیری در پستان وجود دارد که همه این مجاری به نوک پستان باز می شوند. تخلیه می تواند ناشی از یک یا تعدادی از این مجاری ها باشد. این مایع معمولاً به رنگ شیری، سبز یا قهوه ای است. ترشحات طبیعی است و نشانه سرطان نیست. انواع خاصی از ترشحات نوک پستان وجود دارد که نیازمند ارزیابی دقیق تر است.

ترشحات طبیعی از نوک پستان کدام هستند؟

برخی از علل ترشح طبیعی پستان‌ها عبارتنداز:

  • بارداری در ماه‌های اول بارداری ممکن است ترشحات شفافی از نوک پستان‌‌ها خارج شود که در ماه‌های آخر حاملگی این ترشحات ظاهر آبکی و یا شیری رنگ پیدا می‌کنند.
  • پایان دوران شیردهیگاهی پس از ختم شیردهی ممکن است تا 2 سال ترشح شیری خارج شود که معمولا خود بخود پایان می‌یابد.
  • تحریک:  در اثر فشار دادن نوک آن ممکن است از آن مایع خارج شود و یا حتی اگر سینه بند سفت باشد هنگام ورزش‌هایی نظیر دویدن در اثر تماس و فشار مداوم از نوک پستان ممکن است ترشح خارج شود.

انواع ترشحات پستان:

ترشحات خونی:

از مهمترین انواع ترشحات سینه که از نظـر ارزیـابی سـرطان سینه اهمیـت دارنـد، ترشحات خونی نوک سینه می باشـد. البتـه ترشـحات خـونی می تواننـد بـه علـت بیماری های خوش خیم سینه ایجاد شوند، اما بیشتر از سـایر انـواع ترشـحات بـا سرطان همراه هستند، به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند.

در صـورتی کـه فرد ترشحات قرمز رنگ یا صورتی رنگی را در خروجی مجـاری پـستانی مـشاهده کرد، ابتدا باید مشخص شود که آیا ترشحات واقعا خونی هستند یـا خیـر . سـپس بایستی شرح حال گرفته شده و معاینه کامـل انجـام شـود.

ترشحات آبکی:

ترشحات آبکی کاملاً شفاف و رقیق هستند و بعد از ترشحات خونی ، مهمتـرین نوع ترشحات هستند که بایستی از نظر ارزیابی سرطان مورد توجه قرار گیرند

ترشحات چرکی معمولاً:

  • ناشی از عفونتها هستند.
  • در اغلب موارد یک طرفه است.
  • همراه با علائم التهاب مانند قرمزی، درد و سفتی پستان میباشـند.
  • در معاینه معمولاً ترشحات از چند مجرا خارج میشوند.

عفونت مجاری پستان اغلـب در زنانی که در حال شیردهی هستند اتفاق مـیافتـد، بنـابراین بیـشتر در سـنین باروری دیده میشوند، ولی در سنین یائسگی هـم ممکـن اسـت ایجـاد شـوند . در عفونت پستان باید درمان با آنتی بیوتیک شروع شود و درصـورت ایجـاد آبـسه در پستان، آبسه بایستی تخلیه شود.

آیا این ترشحات نشانه سرطان سینه است؟

اگر عفونت و التهاب با درمـان هـای انجـام شـده برطرف نشد، باید با توجه به احتمال وجود سرطان التهابی، آبسه تخلیه شـده و از دیواره آن نمونه برداری انجام شود.

علل ترشحات پستان

دلایل زیادی برای ترشح نوک پستان وجود دارد که برخی از آنها با معاینه پزشک و مصرف مدت کوتاهی دارو برطرف میشود ، بعضی نیز نیاز به پیگیری و درمان طولانی تر دارند که در زیر به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. اگزما نوک پستان

اگزما یا درماتیت که بر روی پوست نوک پستان تأثیر می گذارد، به خصوص در صورت آلوده شدن، می تواند باعث ترشح و پوسته پوسته شود. درمان این عارضه همانند اگزما در نقاط دیگر بدن صورت میگیرد.

  • کیست پستان
  • تغییرات فیبروکیستیک پستان
  • بالا بودن هورمون پرولاکتین
  • عفونت و آبسه پستان
  • برخی از داروها

آیا مصرف دارو می‌تواند باعث ترشحات پستان گردد؟

همان‌طور که کمی قبل اشاره شد تولید غیرعادی هورمون پرولاکتین یکی از دلایل خروج ترشح غیر طبیعی از پستان است. تولید غیرطبیعی پرولاکتین به دلایلی ممکن است رخ دهد. ۱) بروز اختلال در عملکرد غددی که ترشح از غده‌های هیپوفیز یا تیروئید را کنترل می‌کنند. ۲) مصرف برخی از داروها نیز می‌تواند موجب تولید غیر طبیعی پرولاکتین شود. بنابراین می‌توان اینطور گفت که مصرف برخی از داروها نیز ممکن است موجب ترشح غیر طبیعی پستان شود. داروهایی چون متیل دویا، رانیتیدین، سایمتیدین و یارزرپین ممکن است باعث دیده شدن این ترشحات شود اما ترشحاتی که ناشی از مصرف دارو باشد دارای خصوصیات مشکوک نیستند.

اقدامات تشخیصی:

اگر ارزیابی اولیه ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیر طبیعی است، پزشک ممکن است از تست های بیشتری برای تعیین بیماری زمینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است، درخواست کند. تست های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر  موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان

نحوه انجام سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان توسط پزشک متخصص انجام شده و از بیمار خواسته می شود لباس را بالا کشیده و جواهرات را باز کرده سپس ژلی مخصوص روی سینه کشیده می شود و با پروب سونوگرافی شروع می شود همزمان پزشک تصویر بافت های سینه را در مانیتور مشاهده می کند. اغلب این نوع سونوگرافی 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید. جواب به سرعت در اختیار بیماران قرار می گیرد.

این سونوگرافی ها  نیاز به آمادگی خاصی ندارد و در  مرکز سونوگرافی آوا توسط کادر مجرب خانم انجام می شود.

( سونوگرافی آوا واقع در نرسیده به میدان  تجریش ابتدای خیابان ولیعصر – بین بست سرشار پلاک 3 واحد 20 با کادر مجرب خانم  ( خانم دکتر هدیه اکبری – خانم دکتر سونا اکبری کیا))

بهترین مرکز سونوگرافی تخصصی جهت بررسی پستان الاستو اسکن پستان نمونه برداری پستان بیوبسی سوزنی بیوبسی وکیوم در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی پستان نمونه برداری پستان بیوبسی سوزنی CNB – بیوبسی وکیوم الاستو اسکن پستان توسط پزشک خانم در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز سونوگرافی خوب نمایید.

انجام سونوگرافی  پستان سونوگرافی اسلاستو اسکن سونوگرافی بیوبسی پستان CNB –  بیوبسی وکیوم در مرکز سونوگرافی آوا واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( خانم دکتر هدیه اکبری خانم دکتر سونا اکبری کیا )بدون معطلی توسط  کادر مجرب ماهر) این مرکز توسط دکترخانم انجام میشود.

 (نزدیک به موقعیت های:  زعفرانیه محمودیه فرشته نیاوران کامرانیه دزاشیب خیابان ولیعصر خیابان شریعتی دربند درکه توچال مقدس اردبیلی جماران- جام جم ولنجک قلهک پارک وی پل رومی جردن نلسون ماندلا باغ فردوس تجریش میدان تجریش ده ونک میدان ونک- پاسداران- آصف)

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمات سونوگرافی جنرال نوزادان اطفال آنومالی اسکن غربالگری مرحل اول و دوم غربالگری سه ماه اول بارداری ( سونوگرافی NT- NB )میباشد.

طرف قرار دارد با بیمه های تامین اجتماعی – خدمات درمانی – سلامت ایرانیان  – بیمه البرز بیمه سینا بیمه سامان بیمه تجارت نو بیمه رازی بیمه ما بیمه بانک کشاورزی

سونوگرافی آوا با کادر مجرب ( خانم دکتر سونا اکبری کیا خانم دکتر هدیه اکبری) متخصص رادیولوژی با فلوشیپ پستان در خدمت شما عزیزان میباشد.

برچسب هاآیا سونوگرافی خطر دارد- سونوگرافی پستانبیوبسیدکتر اکبریدکتر اکبری کیادکتر سونادکتر سونا اکبری کیادکتر هدیهدکتر هدیه اکبریسوزن بیوبسیسونوگرافیسونوگرافی ایام تعطیلسونوگرافی ایام عیدسونوگرافی ایام عید 1401 بازسونوگرافی ایام عید بازسونوگرافی ایام عید نوروز 1401 بازسونوگرافی باغ فردوسسونوگرافی پستان آقایانسونوگرافی پستان اطفالسونوگرافی تجریشسونوگرافی تجریش خانمسونوگرافی جمارانسونوگرافی خانمسونوگرافی خوبسونوگرافی دربندسونوگرافی دزاشیبسونوگرافی دکتر اکبریسونوگرافی زعفرانیهسونوگرافی شریعتیسونوگرافی عالیسونوگرافی عید 1401 بازسونوگرافی عید نوروز 1401 بازسونوگرافی فرشتهسونوگرافی محمودیهسونوگرافی مقدس اردبیلیسونوگرافی نیاورانسونوگرافی ولنجکسونوگرافی ولیعصروکیوم بیوبسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *