بهترین زمان سونوگرافی پستان :

بهترین زمان سونوگرافی پستان :

سونوگرافی سینه در هر سنی قابل انجام است و بدلیل نداشتن اشعه انجام آن در بارداری  (در صورت لزوم ) و شیردهی مانعی ندارد. سونوگرافی ازهر دو سینه همراه با بررسی زیر بغل انجام میشود و برای معاینه و غربالگری قابل استفاده است.

 بهترین زمان انجام سونوگرافی پستان پس از اتمام دوره پریود می باشد.

دلایل انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان فقط برای تشخیص بیماری سرطان سینه نبوده دلایل متعدد دیگر نیز وجود دارد که پزشک معالج دستور انجام آن را می دهد. مهم ترین دلایل انجام این نوع سونوگرافی به شرح ذیل است:

  • در صورتی که هنگام معاینه بیمار، درد، قرمزی، ترشح و غیره مشاهد شود.
  • توده هایی که بیمار بر روی سینه پیدا کرده که بیشتر سونوگرافی از این بیماران برای بررسی نوع توده انجام می شود. توده ممکن است توپر یا توخالی باشد بیشتر توده های توپر نیاز به بررسی و معاینه بیشتر دارند.
  • از آنجایی که ماموگرافی سینه افراد جوان را به دلیل تراکم بالا به خوبی نشان نمی دهد به همین دلیل نیاز به انجام سونوگرافی می باشد.
  • سونوگرافی بیوپسی قبل از جراحی سینه برای هدایت سوزن به داخل سینه و گرفتن مایع کیست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جهت بررسی اندازه توده های خوش خیم و کیست.
  • گاهی پس از مشاهده نتایج غیر عادی در ماموگرافی پزشک بنا به تشخیص دستور سونوگرافی را می دهد.

تفاوت سونوگرافی با ماموگرافی

اگر تفاوت میان سونوگرافی و ماموگرافی را نمی‌دانید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید. به صورت مختصر راجع ‌به تفاوت‌های این دو روش توضیح خواهیم داد. زمانی که صحبت از سونوگرافی می‌شود معمولا اغلب به انواع سونوگرافی در بارداری فکر می‌کنیم اما سونوگرافی علاوه بر رحم برای مشاهده بسیاری از اندام‌های بدن مانند سینه نیز انجام می‌شود. سونوگرافی پستان در واقع برای بررسی توپر و تو خالی بودن توده‌های سینه یا کیستیک انجام می‌شود. معمولا سونوگرافی سینه به دلایل زیر صورت می‌گیرد:

  • اگر در هنگام معاینه بیمار قرمزی، درد و یا ترشح غیرطبیعی مشاهده شود.
  • احساس وجود توده‌هایی در سینه توسط بیمار و یا پزشک
  • سونوگرافی بیوپسی قبل از جراحی سینه
  • اگر مشاهدات غیرعادی در نتیجه ماموگرافی صورت بگیرد.
  • سینه فرد بسیار متراکم باشد و توده‌های غیرطبیعی در ماموگرافی قابل تشخیص نباشند.

مهم‌ترین تفاوت میان ماموگرافی و سونوگرافی، نوع اشعه برای تصویربرداری است. در سونوگرافی از امواج فراصوت کمک گرفته می‌شود در حالی که اشعه‌های بکارگرفته شده در ماموگرافی اشعه ایکس است. از همین‌رو اگر بیمار در دوره بارداری و یا شیردهی باشد، نباید ماموگرافی انجام دهد و پزشک در این صورت سونوگرافی را تجویز می‌کند.

سونوگرافي سينه از چه سني قابل انجام است؟

خانم‌هایی که زیر 30 سال می‌باشند؛ معمولاً پزشکان به‌منظور ارزیابی توده قابل لمس پستان انجام سونوگرافی را به ماموگرافی ترجیح می‌دهند. در خانم‌های جوان به دلیل متراکم بودن بافت پستانی و غدد شیری، ماموگرافی چندان ارزش تشخیصی ندارد. اکثر توده‌ها در خانم‌های جوان کیست‌های خوش خیم و یا تجمعی از بافت غده‌ای نرمال می‌باشد. انجام سونوگرافی سینه به آماده‌سازی خاصی احتیاج نخواهد داشت و درواقع در زمان مراجعه به این مرکز برای تصویربرداری مذکور تنها باید در زمان تعیین‌شده و به‌موقع در بخش موردنظر حاضر شوید.

البته در خانم های زیر 25 سال که بافت سینه متراکم تری دارند نیز سونوگرافی می تواند مفید باشد. پزشک همچنین ممکن است از سونوگرافی برای دیدن گره های لنفاوی مجاور استفاده کند. سونوگرافی برای راهنمایی انجام بیوپسی (بیوپسی یا نمونه برداری روشی برای بررسی دقیق تر بافت های بدن است که مشکوک به ابتلا به بیماری هستند) نیز انجام می شود. در سنین پایین به دلیل تراکم بافت سینه ماموگرافی تصویر خوبی ارائه نمی دهد؛ برای تشخیص کیست در بیماران جوان سونوگرافی نیاز است.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی پستان، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی پستان و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای پستان در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی پستان در مرکز سونوگرافی آوا ( خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه محوی ( روبه روی داروخانه دکتر مشهدی ) ، پلاک4 ، طبقه‌ی سوم، واحد 302 با کادر مجرب ( دکتر خانم))بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *