اثر تیروئید بر قاعدگی

 

تیروئید، یک غده کوچک پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد . این غده نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد درست تولید مثل ایفا می‌کند. غده تیروئید، به طور مستقیم بر تخمدان‌ها تاثیر می‌گذارد و به طور غیر مستقیم با هورمون گلوبولین (پروتیئنی که هورمون‌های جنسی را به هم پیوند می‌دهد) ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به این نکته، اختلال در عملکرد صحیح تیروئید، می‌تواند منجر به بی‌نظمی قاعدگی در فرد مبتلا به اختلال تیروئید گردد. میزان شیوع مشکلات و اختلالات قاعدگی ناشی از کم‌کاری تیروئید در افرادی که به نوع شدید آن مبتلا هستند در مقایسه با افرادی که به نوع خفیف یا متوسط بیماری را دارند، بیشتر‌ است. چنانچه، در دوره قاعدگی خود علائم غیر معمول را تجربه می‌کنید، بهتر است زیر نظر متخصص، آزمایشات مربوط به تیروئید را انجام دهید.

کم کاری تیروئید، از راه‌های مختلفی بر سیکل قاعدگی اثر می‌گذارد:

  1. کم کاری و پر کاری تیروئید هر دو عملکرد غده هیپوفیز را مختل می‌کنند.
  2. اختلال تیروئید منجر به عدم تخمک گذاری به علت کمبود پروژسترون می‌شود.
  3. فولیکول‌های تخمدان برای تبدیل شدن به یک تخمک بالغ نیاز به هورمون‌های تیروئیدی دارند و در کم کاری تیروئید میزان این هورمون‌ها پایین است و فولیکول‌ها قادر به رشد نخواهند بود.
  4. در کم کاری تیروئید حساسیت به انسولین کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل اختلال تیروئید با بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط است.
  5. کم کاری تیروئید با کاهش گلوبولین‌های متصل شونده به هورمون‌های جنسی بدن را در معرض استروژن بیشتری قرار می‌دهد که منجر به خونریزی‌های شدید قاعدگی می‌شود.
  6. همچنین کم کاری تیروئید با کاهش فاکتورهای انعقادی منجر به خونریزی‌های شدید در دوران قاعدگی می‌شود.

علائم کم‌کاری تیروئید عبارتند از:

  1. احساس خستگی
  2. افزایش وزن
  3. چرخه قاعدگی نامنظم
  4. خونریزی شدید در دوران قاعدگی
  5. تورم
  6. خشکی پوست و مو
  7. موهای نازک و شکننده
  8. یبوست
  9. اختلال در بارداری

تاثیر تیروئید بر تخمک گذاری و باروری:

سطح غیرطبیعی هورمون‌های تیروئید تأثیر زیادی در فرایند تخمک‌گذاری و عادت ماهانه دارد. مشکلات تیروئید می‌تواند باعث تغییر سطح هورمون‌های بارداری و همچنین اختلال در چرخۀ کنترل این هورمون و ایجاد مشکلاتی در فرایند تخمک‌گذاری و چرخۀ عادت ماهانه شود. مراحل اولیۀ اختلال عملکرد تیروئید، قبل از آشکار شدن نشانه‌های آن می‌تواند باعث تغییراتی در فرایند تخمک‌گذاری و همچنین قابلیت پذیرش آندومتر برای لانه‌گزینی جنین شود که این موارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در باروری فرد شود. همچنین کم کاری تیروئید زنان باردار را به ویژه در سه ماه اول در معرض سقط قرار می‌دهد. درمان کم کاری با قرص لوتیروکسین ممکن است در درمان ناباروری و پیشگیری از سقط موثر باشد.

۱۱ مورد از مهم‌ترین نشانه‌های کم کاری تیروئید در سیکل قاعدگی:

  1. احساس خستگی
  2. افزایش وزن
  3. سیکل‌های نامنظم
  4. عدم وقوع پریود
  5. حساسیت بیش ازحد به سرما
  6. خونریزی‌های شدید قاعدگی
  7. یبوست
  8. پوست و موی خشک
  9. نازک شدن موی سر

نقش تصویربرداری:

سونوگرافی تیرویید در بررسی اختلالات هورمونی تیرویید نقش به سزایی دارد. مواردی  مانند بزرگی لوب ها یتیرویید (گواتر) و نامنظمی بافت تیرویید ناشی از اختلالات هورمونی  با سونوگرافی مشخص میشود. وجود کیست یا گره های تیروییدی (ندول) نیز با سونهوگرافی تعیین میشود.

اختلال در دوره قائدگی و تخمک گذاری نیز با سونوگرافی رحم و ضمائم از طریق شکم و یا ترانس واژینال قابل مشاهده می باشد.

بهترین مرکز سونوگرافی در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در شمال تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی تیروئید و پاراتیروئید در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

بدون نسخه پزشک سونوگرافی در مرکز سونوگرافی آوا انجام میشود.

طرف قرارداد با بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *