کیست تخمدان هموراژیک

کیست تخمدان هموراژیک چیست ؟

کیست تخمدان هموراژیک در خانم هایی که هنوز به یائسگی نرسیده اند رخ می دهد. این کیست نتیجه تخمک گذاری است. این که چرا برخی از خانم ها دچار این کیست می شوند و برخی دیگران به این کیست مبتلا نمی شوند، روشن نیست. درمان کیست تخمدان هموراژیک بستگی به اندازه کیست و علایم آن دارد.دو تخمدان شما در دو طرف رحم قرار دارد. آنها به اندازه بادام هستند. تخمک ها نیز در تخمدان ها رشد کرده و بالغ می شوند و طی دوره های ماهیانه طی سال های باروری آزاد می شوند. کیست تخمدان کیسه های پر از مایع در داخل یا روی سطح تخمدان است. کیست تخمدان هموراژیک در طی تخمک گذاری زمانی ایجاد می شود که تخمک از طریق فولیکول تخمدان بر روی سطح آن منتشر می شود و فولیکول به کیست تبدیل می شود.

کیست در تخمدان عمدتاً در سالهای قبل از یائسگی به وجود می‌آیند و بیشتر آن‌ها خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند. خانم‌هایی که دارای کیست های تخمدان هستند و وارد سن یائسگی شده‌اند، بیشتر در معرض ریسک ابتدا به سرطان تخمدان قرار دارند.

کیست هموراژیک چه علائمی دارد؟

وجود کیست هموراژیک مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و علائم برجسته‌ای را برای فرد بروز نخواهد داد. وجود آنها در بیشتر موارد با انجام آزمایشات لگنی و شکم از طریق سونوگرافی مشخص خواهد شد.

اغلب اوقات فرد از ابتلا به کیست هموراژیک مطلع نمی‌شوند. زیرا بعد از مدتی خود به خود از بین رفته و اثری از خود بر جای نمی‌گذارد. ابعاد این نوع کیست اگر کوچک باشد یا بزرگ، علائم چندانی به همراه نخواهد داشت اما در مواردی که ابعاد آن بزرگتر از 10 سانتی‌متر شده باشد علائمی از جمله گزینه‌های زیر را برای فرد ایجاد خواهد کرد:

احساس درد شدید در ناحیه لگن، احساس پری برای ناحیه لگن ، بروز علائم غیر معمول در روند قاعدگی ، درد شدید در هنگام برقراری رابطه جنسی ، احساس درد در حین اجابت مزاج و حرکت روده‌ها، احساس پُری و درد در ناحیه زیر شکم

راه درمان کیست هموراژیک چیست؟

برای درمان راهکارهای درمانی دارویی و جراحی بر اساس سایز و ابعاد کیست هموراژیک توسط پزشک خواهد شد. در مواردی این کیست‌ها بدون پیش گرفتن راه درمانی از بین خواهند رفت اما در مواردی که ابعاد بزرگتری را داشته باشد، درمان دارویی حتی با قرص‌های پیشگیری از بارداری پیش گرفته خواهد شد. با بزرگ شدن ابعاد کیست که علائمی از جمله درد و پُری در ناحیه لگن را به همراه دارد، درمان به روش جراحی انجام خواهد شد. برای جراحی اگر ابعاد کیست بیشتر از 10 سانتی متر باشد لازم است تا پزشک اقدامات لازم برای خارج کردن کیست را پیش گیرد.

توصیه می‌شود به‌طور منظم با استفاده از روش سونوگرافی رحم و تخمدان‌های خود را تحت کنترل داشته باشید. در این صورت اگر تغییر کوچکی در رحم و تخمدان‌ها به وجود آید می‌توان به‌سرعت آن‌ها را تشخیص داد و از بروز بیماری‌های وخیم‌تر جلوگیری کرد. در کنار این تست‌ها، به تغییر در سیکل‌های ماهیانه دقت نمایید، ممکن است علائمی در این دوران بروز کند که برای شما سابقه نداشته‌اند.

تغییرات ممکن است در زمان خونریزی، درد در شکم یا لگن ، حس پری یا بادکردگی در لگن، درد در زمان برقراری رابطه جنسی و یا درد در زمان دفع مدفوع وجود داشته باشند. در صورتی که این تغییرات را مشاهده نمودید به پزشک معالج مراجعه نمایید تا آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز کند.