سونوگرافی آوا

سنگ های کیسه صفرا (Gallstones) ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش بوده که در کیسه صفرا شکل می گیرند. کیسه در سمت راست شکم و زیر کبد می باشد.
سنگ های کیسه صفرا در اندازه ها مختلفی موجوداند و می توانند به کوچکی یک شن و یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. بعضی از افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا در کیسه صفرایشان داشته درحالیکه بعضی ها ممکن است چند سنگ داشته باشند.

سنگ متعدد کیسه صفرا

عواملیکه باعث تشدید خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا می شوند، شامل:
زن بودن
سن بالای 40 سال
چاقی و یا اضافه وزن
باردار بودن
رژیم غذایی پرچربی
رژیم غذایی پرکلسترول
رژیم غذایی کم فیبر
سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا
ابتلا به دیابت
کاهش وزن سریع
استفاده از داروهای کاهش کلسترول
مصرف داروهایی که حاوی استروژن هستند

از رایج‌ترین علایم سنگ کیسه صفرا بروز درد شدید و ناگهانی در شکم بخصوص در سمت راست و بالای شکم است که معمولاً یک تا پنج ساعت طول می‌کشد، اگرچه گاهی اوقات درد پس از گذشت چند دقیقه ساکت می‌شود. از این علامت با اصطلاح کولیک صفراوی یاد می‌شود.  

گاهی سنگ های صفراوی بدون علامت میباشند.

روش تشخیص سنگ کیسه صفرا ،انجام سونوگرافی میباشد.سونوگرافی روش بدون خطر و بدون اشعه و در دسترس برای تشخیص میباشد.

برای انجام سونوگرافی کبد و کیسه صفرا بهتر است ناشتایی حداقل 6 ساعته رعایت شود.

کیسه صفرای کانتراکته یعنی چه :

گاهی در ریپورت سونوگرافی ذکر میشود که کیسه صفرا کانتراکته است به این معناست که کیسه صفرا خالی از ترشحات صفراوی بوده و جداره های آن روی هم خوابیده میباشند.(مانند یک بادکنک بدون باد)

در صورتی که در سونوگرافی ذکر شده که کیسه صفرای شما کانتراکته است میبایست سونوگرافی مجددا در حالت ناشتا تکرار شود.کیسه صفرا کانتراکته مانع رویت سنگ و یا پولیپ در کیسه صفرا میشود.

خانم های دکتر هدیه اکبری و دکتر سونا اکبری کیا متخصصین سونوگرافی، در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی آوا در میدان تجریش آماده انجام سونوگرافی های مرتبط با سنگ کیسه صفرا هستند.