رحم سپتوم دار چیست ؟

رحم سپتوم دار

سپتوم رحم

سپتوم یک تیغه از جنس بافت رحم شامل مخاط و عضله در وسط حفره رحم است که در واقع حفره رحم را به دوقسمت تقسیم کرده است.

رحم دیواره دار یا همان رحم سپتوم دار شایعترین ناهنجاری مادرزادی رحم است که در این حالت یک دیواره که از دوران جنینی به جا مانده و از نظر طولی ممکن است کوتاه و یا خیلی بلند باشد و در برخی موارد این سپتوم تا واژن هم ادامه دارد. 

علائم سپتوم رحم چیست؟

به غیر از سقط جنین یا سقط مکرر، هیچ علامتی از سپتوم رحم وجود ندارد. اغلب این عارضه فقط پس از بررسی علت سقط جنین تشخیص داده می شود. اگر سپتوم از حفره رحم فراتر رفته و شامل دهانه رحم و واژن نیز باشد، گاهی می توان آن را در طی معاینه لگن معمولی تشخیص داد.

علل سپتوم رحم چیست؟

رحم سپتوم دار یک ناهنجاری ژنتیکی است. مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز آن می شود. این اختلال رشدی زمانی ایجاد می شود که جنین در حال رشد است. در دوران جنینی مجاری مولر به صورت دو لوله شروع به تکامل می کنند که در نهایت به یکدیگر جوش خورده و به یک حفره رحم در خط میانی بدن تبدیل می شوند. در رحم سپتوم دار، این دو لوله به طور کامل در هم ادغام نمی شوند و یک خط میانی از بافت عضلانی و فیبری در میان آنها باقی می ماند که در نهایت سپتوم رحم را بوجود می آورد.

رحم سپتوم دار چگونه بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

رحم سپتوم دار به طور معمولا بر قدرت باروری زن تأثیر نمی‌گذارد، اما خطر سقط جنین را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. زنانی با رحم سپتوم دار ممکن است دچار سقط جنین‌های مکرر شوند.
میزان سقط جنین در جمعیت کلی حدودا برابر است با ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنانی که از بارداری خود اطلاع دارند. تخمین زده می‌شود که میزان سقط جنین در زنان مبتلا به رحم سپتوم دار بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. در برخی تحقیقات این مقدار به حدود چهل درصد هم رسیده است.

اعتقاد بر این است که رحم سپتوم دار شایعترین نوع از ناهنجاری‌های رحمی است. تخمین زده می‌شود که بیش از نیمی از ناهنجاری‌های مادرزادی رحم، وجود سپتوم در رحم باشد. در زنان مبتلا به رحم سپتوم دار خطر سقط جنین مکرر وجود دارد. بارداری هایی که در رحم با هر نوع رشد غیر طبیعی اتفاق می‌افتند، خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهند:

  • زایمان زودرس
  • زایمان بریچ
  • سزارین
  • عوارض خونریزی بعد از زایمان

سپتوم رحم در بیماران نابارور

اولین اقدام در بررسی زوج نابارور انجام سونوگرافی واژینال، سونوهیسترو گرافی و هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم می­‌باشد. در گرافی رنگی از رحم می‌توان طول و پهنای سپتوم را به‌طور‌کامل تخمین زد و این عوامل در آماده کردن بیمار برای جراحی مؤثر است. در بیمارانی که بعداز انجام جراحی سپتوم مخصوصا سپتوم‌های بلند کاندید باروری می‌شوند، میتوان از روش گرافی رنگی رحم. استفاده کرد. در این موارد بعد از جراحی سپتوم انتظار داریم که یک حفرۀ کامل و نرمال را در عکس رنگی رحمش ببینیم.

بیمارانی که داری سپتوم کوتاه یا متوسط هستند و قرار است برای درمان ناباروری از روش­های دارویی یا آی.یو.آی استفاده بکنند، می‌توان در مورد تصمیم‌گیری برای جراحی سپتوم بیشتر فکر کرد. حتی بدون جراحی بیمار را وارد فاز درمانیِ درمان ناباروری کنیم. بیمارانی که در هر صورت کاندید روش‌های کمک باروری مانند آی.وی.اف یا میکرو اینجکشن هستند یا آنهایی که قرار است از تخمک اهدایی و یا جنین اهدایی استفاده کنند حتما بایستی هرگونه سپتوم به هر اندازه­ای توسط هیستروسکوپی جراحی شوند. بعد از انجام این کارها باید مناسب ضعیف تر  انتقال جنین صورت گیرد. به‌دلیل این‌که درصورت وجود سپتوم انتقال جنین و قرارگیری آن و موفقیت کمتر آن خواهد شد..

بعضی از متخصصین نازایی به‌طور روتین قبل از انجام آی.وی.اف  از جراحی هیستروسکوپی تشخیصی بهره­

 می­برند.

دراین‌صورت ناهنجاری­‌های رحمی شامل سپتوم رحم هر اندازه مشخص شده و قبل از اقدام به انتقال جنین با قیچی هیستروسکوپی ان را برطرف میکنیم.

رحم دوشاخ 

رحم دوشاخ یکی دیگر از ناهنجاری های رحمی است. این ناهنجاری اتصالی باعث پیدایش دو نیم رحم می‌شود. رحم دوشاخ کامل ممکن است تا سوراخ داخلی سرویکس گسترش پیدا کند و یک سرویکس واحد داشته باشد. تمایز رادیولوژیک رحم دوشاخ از رحم سپتوم ‌دار بسیار حائز اهمیت است چون رحم سپتوم ‌دار قابل درمان‌ است. جهت تشخیص ناهنجاری رحم دوشاخ، ابتدا استفاده از عکس رنگی رحم یا سونوگرافی واژینال دوبعدی توصیه می گردد و در صورت عدم موفقیت در تشخیص، سونوگرافی سه بعدی واژینال و یا ام آر آی استفاده می‌شود. در زنانی که مبتلا به ناهنجاری رحم دوشاخ می باشند، میزان سقط جنین، زایمان زودرس و نمایش غیر طبیعی جنین افزایش می‌یابد.

تشخیص رحم سپتو.م دار

معمولا خانمهایی که به علت ناباروری و یا سقط مکرر به فوق تخصص نازایی مراجعه میکنند در بررسی های لازم مثل سونوگرافی و عکس رنگی رحم ، رحم سپتوم دار تشخیص داده می شود اما تشخیص قطعی سپتوم رحم با لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی می باشد.MRI هم روش تشخیصی خوبی برای ناهنجاری های رحم می باشد.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی چطور آماده بشم؟

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی موضوع مهمی می باشد. برخی از مهمترین آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی که مراجعین محترم حتما باید قبل مراجعه به سونوگرافی آوا به آن توجه کنید، به شرح زیر می باشد :

  • در مواردی که نیاز به پر بودن مثانه است قبل از عزیمت به سونوگرافی آوا، چند لیوان آب و یا چای میل بفرمایید و مثانه خود را تخلیه نفرمایید.
  • طوری زمان بندی نمایید که در صورت معطلی کوتاه یک ربع دچار فشار مثانه و ناراحتی نشوید. در صورت نیاز به نوشیدن آب و یا چای در داخل سونوگرافی آوا، امکانات پذیرایی از شما عزیزان مهیا می باشد.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟ 

در طول سونوگرافی رحم و تخمدان ها، شما روی تخت مخصوص سونوگرافی دراز کشیده و لباس خود را بالا می زنید. پس متخصص سونوگرافی با استفاده از ژل مخصوص سطح شکم شما را می پوشاند و با استفاده از پروب سونوگرافی اقدام به تصویربرداری از ناحیه لگن و رحم شما می کند. تصاویر ثبت شده  و ریپورت پرینت گرفته میشود و به دست شما سپرده میشود تا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان  خود ببرید .

پروسه سونوگرافی  در سایر انواع سونوگرافی نیز یکسان است. فقط در طول سونوگرافی ترانس واژینال ، شما لازم است لباس های خود را با گان مخصوص عوض کنید و پاهای خود را در وضعیت مناسب برای قرارگیری پروب سونوگرافی در واژن قرار دهید.

خواندن نتایج سونوگرافی

خواندن سونوگرافی رحم و تخمدان ها و فهمیدن نتایج آن چگونه است؟

نتیجه سونوگرافی به طور واضح و خوانا در اختیار شما قرار میگیرد و براحتی میتوانید از نتیجه سونوگرافی آگاه شوید.

بهترین مرکز سونوگرافی برای رحم و تخمدان ها در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی رحم و تخمدان ها در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی سونوگرافی برای خانم ها و آقایان توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – آصف- قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.

انجام سونوگرافی بدون نسخه پزشک مقدور است.

طرف قرارداد با  بیمه بانک کشاورزی – بیمه تامین اجتماعی ،بیمه خدمات درمانی، بیمه البرز، بیمه تجارت نو ، بیمه سامان ، بیمه سینا و بیمه رازی ، …….

صدور معرفی نامه آنلاین بیمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *