در رفتگی هیپ (لگن) نوزاد

دررفتگی لگن در نوزادان

در رفتگی لگن نوزادان قبلاً در رفتگی مادرزادی لگن (CDH) نامیده می شد. هنگامی که دررفتگی کامل برای فرد ایجاد شود، سر استخوان ران در داخل حفره آن در لگن قرار نمیگیرد. تشخیص معمولاً توسط معاینه ارتوپد و متخصص اطفال و در صورت صلاحدید و نیاز توسط سونوگرافی صورت میگیرد.( سونوگرافی آوا واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( خانم دکتر هدیه اکبری – خانم دکتر سونا اکبری کیا) در این امر به شما عزیزان خدمت رسانی مینماید.)

 علائم و نشانه ها

دررفتگی لگن در نوزادان بدون نشانه خاص ایجاد می شود. این شرایط ممکن است دردناک نبوده و به سادگی در صورت عدم بررسی صحیح نادیده گرفته شود.

  1. کوتاه بودن واضح عضو
  2. وجود خط یا چین بزرگ بر روی ران پای درگیر
  3. کاهش دامنه حرکتی عضو ( بازنشدن کامل پای نوزاد در موقع پوشک کردن)
  4.  عدم تقارن بافت‌های چربی ران در قسمت بالایی آن و باسن
  5. چین های پوستی غیر قرینه روی ران نوزاد

متاسفانه این علائم اغلب با تاخیر ظاهر می شوند و در بسیاری از موارد، دررفتگی لگن بطور کامل پنهان می ماند   ولی با معاینه زودرس و انجام سونوگرافی میتواند  به زودی تشخیص داده شود و براحتی درمان گردد.

علت ها و دلایل

دررفتگی لگن نوزادان ریشه فامیلی دارد. این شرایط می تواند در هر دو طرف لگن ایجاد شده و همه نوزادان را تحت تاثیر خود قرار دهد. با این وجود دررفتگی لگن معمولاً در سمت چپ آن ایجاد شده و بیشتر در موارد زیر مشاهده می شود:

  • نوزادان دختر ( در رفتگی لگن در نوزادان دختر شایع تر است)
  • افرادی که اولین کودک خود را به دنیا می آورند
  • کودکانی که از پا به دنیا می آیند ( وضعیت بریچ جنین در سونوگرافی بارداری)
  • افرادی که سابقه فامیلی در رفتگی لگن دارند (برای مثال والدین یا برادر و خواهر)
  • کودکانی که با کاهش مایع آمنیونیک در سونوگرافی حاملگی ( کاهش آب دور جنین در سونوگرافی دوران بارداری) روبرو می شوند (الیگوهیدرامنیوس)

تشخیص

علاوه بر مشاهده وضعیت نوزاد، پزشک می تواند از معاینات فیزیکی همچون گوش دادن یا احساس صدا دادن لگن در هنگام حرکت دادن آن در جهت های مختلف برای تشخیص دررفتگی احتمالی لگن استفاده کند. به این ترتیب پزشک می تواند دررفتگی لگن را مشخص کرده و استخوان ها را با استفاده از روش های خاص به محل صحیح خود باز گرداند

وضعیت نوزادان زیر 3 ماه اغلب با سونوگرافی ( سونوگرافی آوا واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( خانم دکتر هدیه اکبری – خانم دکتر سونا اکبری کیا) ) که روشی بدون خطر و بدون اشعه میباشد، بررسی میشود.

 گاهی پزشک در سنین بالاتر برای تشخیص بهتر در رفتگی لگن توصیه می‌کند تا از نوزاد عکس رادیولوژی گرفته شود. عکس‌های رادیولوژی که در آن فقط از استخوان‌ها عکس گرفته می‌شود بر روی کودکان بزرگ‌تر انجام می‌شود اما سونوگرافی روشی بدون اشعه و بی خطر است که در آن از بافت‌ها نیز به همراه استخوان‌ها تصویربرداری می‌شود برای نوزادان زیر 3 ماه مناسب‌تر است چراکه بافت لگن آن‌ها هنوز نرم است و به استخوان تبدیل نشده است. (سونوگرافی آوا واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( خانم دکتر هدیه اکبری – خانم دکتر سونا اکبری کیا) )

روش انجام سونوگرافی برای ارزیابی هیپ نوزاد :

همان طور  که در تصویر مشاهده میشود نوزاد به یک پهلو خوابانده شده و پروب سونوگرافی بر روی لگن نوزاد کشیده میشود که بدون ایجاد درد و روشی بی خطر و بی اشعه میباشد.

بهتر است قبل از انجام سونوگرافی پوشک نوزاد تعویض گردد و یک پوشک اضافی همراه خود داشته باشد.

انجام سونوگرافی هیپ نوزاد در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی برای نوزادان عزیز توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود.

راه ها و روش های درمان

 آینده کودک مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن

هنگامی که در رفتگی لگن در نوزادان تشخیص داده شود، روش درمان به نسبت ساده است در موراد خفیف با بستن دو پوشک و پی گیری های متناوب به طور کامل درمان میشود  و در موراد متوسط بدون نیاز به جراحی با بستن هارنس مخصوص به منظور امکان انجام حرکت های عادی لگن و حفظ وضعیت مناسب آن درمان انجام میشود و فقط موارد بسیار شدید ممکن است نیاز به اقدامات جراحی داشته باشد . بنابراین با تشخیص زودرس  ( معاینه بالینی و انجام سونوگرافی هیپ نوزاد در سن دو هفتگی نوزاد)  براحتی  میتواند از عوارض و یا نیاز به جراحی پیش گیری نمود.

بیشتر کودکانی که بیماری دررفتگی مادرزادی لگن آن‌ها به‌ موقع تشخیص داده‌ شده و به‌ خوبی درمان شده‌اند به‌ خوبی رشد کرده و در آینده هیچ مشکلی در ارتباط با این بیماری نخواهند داشت. دررفتگی مادر زادی لگن در ابتدا در کودک درد ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند آغازگر دیگر بیماری‌ها باشد بنابراین بسیار مهم است که به‌ خوبی درمان شود.

بهترین مرکز سونوگرافی هیپ نوزاد در تهران

برای انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی هیپ نوزاد

در تهران چند نکته را به شما متذکر می شویم:

  • پرسنل آن دارای تجربه و اعتبار کافی باشد.
  • رعایت نکات بهداشتی و نظافت را مورد توجه قرار دهند.
  • مجهز به کلیه تجهیزات به روز اقدام به انتخاب مرکز نمایید.

انجام سونوگرافی هیپ نوزاد ( سونوگرافی نوزاد) در مرکز سونوگرافی آوا ( واقع در نرسیده به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر بن بست سرشار پلاک 3 طبقه 5 واحد 20 با کادر مجرب ( دکتر خانم) )بدون معطلی برای نوزادان عزیز توسط  کادر مجرب ماهر این مرکز ( خانم دکتر هدیه اکبری و خانم دکتر سونا اکبری کیا ) انجام میشود. ( محله ها نزدیک مرکز سونوگرافی : زعفرانیه – محمودیه – فرشته – نیاوران – کامرانیه – دزاشیب – خیابان ولیعصر – خیابان شریعتی – دربند – درکه – توچال – مقدس اردبیلی – جماران- جام جم – ولنجک – قلهک – پارک وی – پل رومی – جردن – نلسون ماندلا – باغ فردوس – تجریش – میدان تجریش – ده ونک – میدان ونک- پاسداران )

سونوگرافی آوا در ایام تعطیل با هماهنگی و در ایام عید نوروز 1401 به طور کامل باز آماده ارائه خدمت میباشد.