اولین نشانه بارداری در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی

اولين نشانه باردارى تست بيبي چك خانگى و آزمايش خون است. 🤰🏼👼🏻
اما پدر و مادر هاى آينده💑 ذوق دارند كه هرچه زودتر بتوانند نشانه هاى جنين را در سونوگرافى ببينند.
در اين پست و پستهاى بعدى ميخواهيم در مورد آنچه كه در اولين سونوگرافى باردارى انتظار ميره ديده بشه صحبت كنيم و با اصطلاحات سونوگرافى آشنا بشيم.

یکی از اولین علائم بارداری در سونوگرافی، ديده شدن کیسه حاملگی در رحم است. اين كيسه، جنين در حال رشد را در بر گرفته و حاوی مایع آمنیوتیک است. در سونوگرافى به آن ساك حاملگى يا Gestational sac گفته ميشود و به شكل يك دايره كوچك سياه رنگ با حاشيه سفيد درون حفره رحم ديده ميشود.
سونوگرافی ترانس واژینال حساسیت بالاتری براى ديدن آن دارد و تصاویر واضح تری نسبت به سونوگرافی شکمی ايجاد می کند.
معمولاً بین 4 تا 5 هفته حاملگی ( محاسبه از روز اول اخرين قاعدگي) با استفاده از سونوگرافی واژینال، و بالاتر از ٥ هفته در سونوگرافي شكمي قابل مشاهده است. تقريبا وقتى كه سطح هورمون باردارى يا همان بتا اچ.سي.جي بالاتر از ١٥٠٠ باشد، ساك حاملگى قابل رويت ميشود. زودتر از اين زمان ها ساك حاملگى قابل مشاهده نيست و بايد صبر كنيم.

بعد از قابل مشاهده شدن کیسه حاملگى ، نشانه بعدی بارداری ، کیسه زرده است که در داخل آن ایجاد می شود كه در پست بعدى راجب آن صحبت ميكنيم.

⭕️اگر علي رغم مثبت بودن ازمايش خون بارداري، کیسه حاملگی در سونوگرافی شما دیده نمی شود ، این به چه معناست؟

شايع ترين دليل:
سن بارداري خود را اشتباه محاسبه كرده ايد و تاريخ اخرين قاعدگي شما غير قابل اعتماد است. يعني اينكه ممكن است سن باردارى شما كمتر از حد تخمين زده شده باشد و هنوز به سنى كه كيسه حاملگي قابل رويت باشد، نرسيده است. در اين مواقع بايد سطح هورمون باردارى در خون را بسنجيم وصبر كنيم و يك هفته بعد سونوگرافي را تكرار كنيم.

دليل دوم:
حاملگی شما خارج رحمی است. اگر سطح هورمون باردارى يا همان بتا اچ.سي.جي شما طبیعی باشد اما کیسه حاملگی دیده نشود ، ممکن است نشان دهنده حاملگی خارج رحمی باشد. با این حال ، کالج زنان و مامایی آمریکا خاطرنشان می کند که اندازه گیری های پی در پی سطح بتا ، که بین دو تا هفت روز كه برای ردیابی تغییرات انجام می شود ، برای تشخیص دقیق ضروری است.

دليل سوم:
سقط زودرس اتفاق افتاده است. اگر کیسه حاملگی دیده نشود و سطح بتا شما در حال کاهش باشد ، می تواند سقط زودرس جنين (بارداری شیمیایی) را نشان دهد.
#سونوگرافی_بارداری#اولين_سونوگرافي_بارداري#سونوگرافی_سه_بعدی#سونوگرافی_جنین

خانم های دکتر هدیه اکبری و دکتر سونا اکبری کیا متخصصین سونوگرافی بارداری، در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی آوا در میدان تجریش آماده انجام سونوگرافی های مرتبط با جنین هستند.